მთავარი | სიახლეები | სკოლები | სამასწავლებლო | უნივერსიტეტები | სკოლამდელები - skolamdelebi.ge | მსოფლიო | სხვა სიახლეები |
ოქსფორდის უნივერსიტეტთან არსებულ აშმოლის ხელოვნების მუზეუმის კოლექციაში მოიპოვება ქალაქ ქიშში (ერაყი) აღმოჩენილი მცირე ზომის თიხის ფირფიტა, რომელიც წარმოადგენს მათემატიკის საშინაო დავალებას ძველი ბაბილონიდან.
არქეოლოგები თვლიან, რომ მოსწავლემ ფირფიტა გამოიყენა, როგორც „წიგნაკი“ სამკუთხედის ფართობის გამოსათვლელად. თუმცა მან დაუშვა შეცდომა, რომელმაც დღემდე მოაღწია. ამის შესახებ LiveScience წერს.
8,2 სმ. დიამეტრის ფირფიტაზე გამოსახულია მართკუთხა სამკუთხედი ლურსმულად მიწერილი რიცხვებით, რაც წარმოადგენს სამკუთხედის სიგრძეს, სიმაღლესა და ფართობს.
სამკუთხედის ზედა ხაზის (სიმაღლის) გასწვრივ მოსწავლემ მიაწერა - 3,75, ვერტიკალური ხაზის (ფუძის) გასწვრივ კი - 1,875. რაც ნიშნავს, რომ სამკუთხედის ფართობი უნდა იყოს 3.5156. ბაბილონელმა შეცდომით 3.1468 გამოთვალა.
ასეთი უძველესი „ჩანაწერებიდან“ რამდენიმე აღმოაჩინეს ქიშში და მეზობელ ბაბილონში. ორივე ქალაქი იყო დაწყებითი მათემატიკური განათლების ძირითადი კერა. მართალია ეს კონკრეტული ფირფიტა უკანა მხარეს ცარიელია, მაგრამ სხვა მაგალითებს აქვთ მასწავლებლის მინაწერიც.
აღსანიშნავია, რომ მოსწავლის შეცდომით დაწერილი დავალება მნიშვნელოვან კულტურულ განვითარებას მოწმობს: ის თუ როგორ აგროვებდნენ და გადასცემდნენ ცოდნას ადამიანები და როგორ გადადიოდა ცოდნა დამახსოვრებიდან წერილობით ინფორმაციამდე.
აღსანიშნავია, რომ ბაბილონურ მათემატიკას ჰქონდა 60-ზე დაფუძნებული რიცხვითი სისტემა, რომელსაც ჩვენ დღემდე ვიყენებთ დროის საზომად - 60 წამი წუთში, 60 წუთი საათში. ამ ძველმა ადამიანებმა გაიგეს პითაგორას თეორემა ათასწლეულზე მეტი ხნის წინ, სანამ თავად ძველი ბერძენი ფილოსოფოსი პითაგორა სახელს გაითქვამდა თეორემით რომ კათეტების კვადრატთა ჯამი ჰიპოტენუზის კვადრატის ტოლია.
20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ
მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა
„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“
„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“
მოსწავლეებმა ისაუბრეს სენაკელი გმირის ისტორიულ წარსულზე