სიახლეები
სიახლეები, საინტერესო

რა შემთხვევაში არ იწერება „რომ“ კავშირის წინ მძიმე?
09-02-2025
-
+


„რომ“ კავშირი ბევრისთვის ერთგვარი თავისტკივილია, რადგან ვერ გაურკვევიათ, ზუსტად სად დასვან მძიმე - წინ თუ შემდეგ, ან საერთოდ დასვან თუ არა. 

პირველ ყოვლისა, უნდა ითქვას, რომ „რომ“ არის კავშირი - დამხმარე მეტყველების ნაწილი, რომელიც წინადადების ორ წევრს ან ორ წინადადებას აერთებს. მასსავით კავშირებია: და, მაგრამ, რათა, თუ და ა.შ. 

უმთავრესი დილემა, რასაც „რომ“ კავშირის გამოყენებისას ვაწყდებით, არის - ყველა „რომ“ კავშირთან დაისმის თუ არა მძიმე და კონკრეტულად, სად უნდა დაიწეროს ეს მძიმე. 

უნდა გახსოვდეთ, რომ თუ „რომ“ კავშირის წინ ზმნაა, მძიმე აუცილებლად დაისმის. მაგალითად, შემდეგ შემთხვევებში მძიმე აუცილებელია: 

იმიტომ წავედი, რომ საჭირო იყო;

ძალიან მინდოდა, რომ ტკბილეული მეჭამა.

გრამატიკული წესის მიხედვით, „რომ“ კავშირის წინ მძიმე მაშინ დაისმის, როცა ის იწყებს დამოკიდებულ წინადადებას. ისე...რომ, ისეთი...რომ - მისათითებელ-საკავშირებელი სიტყვებია. ასეთ შემთხვევაში მძიმე „რომ'“ კავშირთან დაისმის.

მაგალითად:

ისე დავიღალე, რომ აღარაფერი მინდა;

ისეთი მძიმე ტვირთი მქონდა, რომ უცნობები დამეხმარნენ.

განვიხილოთ შემთხვევებიც, როდესაც მძიმე არ დაისმის. „რომ“ კავშირთან მძიმე არ იწერება, თუ დამოკიდებული წინადადება მთავარი წინადადების შუაშია მოქცეული. „რომ“ (აგრეთვე სხვა) კავშირის წინ მძიმე არ იწერება, თუ ის არ იწყებს მომდევნო წინადადებას. 

ბებიამ, სახლში რომ წავედი, ძალიან გაიკვირვა;

კატამ რომ გაიღვიძა, რძე დალია.

ზოგადად, კავშირიანი რთულ წინადადებებში მძიმის დასმის წესები შემდეგია: 

კავშირიან რთულ წინადადებაში შემავალი მარტივი (თუ შერწყმული) წინადადება მომდევნო წინადადებისაგან მძიმით გამოიყოფა, თუ მათ არ აერთებს და კავშირი;

მძიმე იწერება სხვა კავშირების წინაც, როცა ისინი იწყებენ მომდევნო წინადადებას;

თუ ერთი მარტივი წინადადება მეორე მარტივ წინადადებაშია მოქცეული, მაშინ ის ორივე მხრიდან მძიმით გამოიყოფა.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

სახელმწიფო სასწავლო გრანტების ოდენობა ცნობილია - მთავრობის დადგენილება

იცოდით, რომ „პასკა“ გრამატიკულად არასწორი ფორმაა? - საინტერესო დეტალები სააღდგომო ტკბილეულის შესახებ და სწორი ფორმა

ანაზღაურება სიცოცხლის ბოლომდე შენარჩუნდება აკადმიკოსებისა და აკადემიის წევრ-კორესპონდენტებისთვის

დაკარგული მოსწავლეები გლდანში იპოვეს - დეტალები

„სკოლიდან გამოვიდნენ და აღარავის უნახავს“ - თბილისში ორ მოსწავლეს ეძებენ - ჩართულია პოლიცია

პიროვნება
„მასწავლებელმა პატივი უნდა სცეს მოსწავლის დამოუკიდებელ აზროვნებას“ -  ღვირიშის საჯარო სკოლის დირექტორი ტრისტან გუგავა

„მოსწავლის ნდობის მოპოვებისთვის აუცილებელია მასწავლებელი იყოს ობიქეტური, სამართლიანი, ჰქონდეს ემპათიის გრძნობა“...

„რომ შემეძლოს, მასწავლებლად ავირჩევდი ილია ჭავჭავაძეს, მარი კიურის, არისტოტელეს...“

სკოლები

ხანდოს საჯარო სკოლაში ჩატარებულ ვიქტორინაში გამარჯვებულ გუნდს, „ვარსკვლავები“ სამახსოვრო საჩუქრები გადაეცა

წესის საჯარო სკოლის მოსწავლეთა მონაწილეობით მრავალფეროვანი აქტივობები ჩატარადა

ღონისძიება ემსახურებოდა ქართული ენის, როგორც ეროვნული იდენტობისა და კულტურული მემკვიდრეობის უმნიშვნელოვანესი ნაწილის, წარმოჩენას-დაფასებას

იაკობ გოგებაშვილის მოთხრობების მიხედვით გაიმართა ვიქტორინა მე-2  და მე-3 კლასების მოსწავლეთა მონაწილეობით
 
საინტერესო

მასწავლებელს მის დასახმარებლად რამდენიმე ხრიკის გამოყენება შეუძლია.

რა ხრიკები უნდა გამოიყენოთ მოსწავლესთან, რომელსაც დამახსოვრება უჭირს? - რჩევები მასწავლებლებისთვის 

სიახლეები
საზოგადოება