მთავარი | სიახლეები | სკოლები | სამასწავლებლო | უნივერსიტეტები | სკოლამდელები - skolamdelebi.ge | მსოფლიო | სხვა სიახლეები |
„რომ“ კავშირი ბევრისთვის ერთგვარი თავისტკივილია, რადგან ვერ გაურკვევიათ, ზუსტად სად დასვან მძიმე - წინ თუ შემდეგ, ან საერთოდ დასვან თუ არა.
პირველ ყოვლისა, უნდა ითქვას, რომ „რომ“ არის კავშირი - დამხმარე მეტყველების ნაწილი, რომელიც წინადადების ორ წევრს ან ორ წინადადებას აერთებს. მასსავით კავშირებია: და, მაგრამ, რათა, თუ და ა.შ.
უმთავრესი დილემა, რასაც „რომ“ კავშირის გამოყენებისას ვაწყდებით, არის - ყველა „რომ“ კავშირთან დაისმის თუ არა მძიმე და კონკრეტულად, სად უნდა დაიწეროს ეს მძიმე.
უნდა გახსოვდეთ, რომ თუ „რომ“ კავშირის წინ ზმნაა, მძიმე აუცილებლად დაისმის. მაგალითად, შემდეგ შემთხვევებში მძიმე აუცილებელია:
იმიტომ წავედი, რომ საჭირო იყო;
ძალიან მინდოდა, რომ ტკბილეული მეჭამა.
გრამატიკული წესის მიხედვით, „რომ“ კავშირის წინ მძიმე მაშინ დაისმის, როცა ის იწყებს დამოკიდებულ წინადადებას. ისე...რომ, ისეთი...რომ - მისათითებელ-საკავშირებელი სიტყვებია. ასეთ შემთხვევაში მძიმე „რომ'“ კავშირთან დაისმის.
მაგალითად:
ისე დავიღალე, რომ აღარაფერი მინდა;
ისეთი მძიმე ტვირთი მქონდა, რომ უცნობები დამეხმარნენ.
განვიხილოთ შემთხვევებიც, როდესაც მძიმე არ დაისმის. „რომ“ კავშირთან მძიმე არ იწერება, თუ დამოკიდებული წინადადება მთავარი წინადადების შუაშია მოქცეული. „რომ“ (აგრეთვე სხვა) კავშირის წინ მძიმე არ იწერება, თუ ის არ იწყებს მომდევნო წინადადებას.
ბებიამ, სახლში რომ წავედი, ძალიან გაიკვირვა;
კატამ რომ გაიღვიძა, რძე დალია.
ზოგადად, კავშირიანი რთულ წინადადებებში მძიმის დასმის წესები შემდეგია:
კავშირიან რთულ წინადადებაში შემავალი მარტივი (თუ შერწყმული) წინადადება მომდევნო წინადადებისაგან მძიმით გამოიყოფა, თუ მათ არ აერთებს და კავშირი;
მძიმე იწერება სხვა კავშირების წინაც, როცა ისინი იწყებენ მომდევნო წინადადებას;
თუ ერთი მარტივი წინადადება მეორე მარტივ წინადადებაშია მოქცეული, მაშინ ის ორივე მხრიდან მძიმით გამოიყოფა.
20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ
მედალოსანი მოსწავლეების ფინანსური წახალისების წესი დამტკიცდა - ვინ მიიღებს 500 და 300 ლარს
„მასწავლებლობა ჩემთვის, შთაგონება და სულის ძახილი“ - გაიცანით 2025 წლის მასწავლებლის გლობალური ჯილდოს კონკურსის გამარჯვებული ეკა სეფიაშვილი
მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა
სკოლაში გაზაფხულის პირველი დღესასწაულები განსაკუთრებულად აღინიშნა