სიახლეები
საინტერესო

ვინ და რატომ მოიგონა სკოლა - როდის დაენიშნათ მასწავლებლებს ხელფასი
22-09-2021
-
+


განათლება საზოგადოების განუყოფელი ნაწილია. იგი მოწოდებულია არა მხოლოდ ადამიანების, არამედ მთელი სახელმწოფოს სწავლისა და აღზრდისკენ, შედეგადად ადამიანი ყალიბდება როგორც პიროვნება და იძენს ცოდნას, უნარებს, ნორმებს და ღირებულებებს. etaloni.ge გთავაზობთ მოკლე მიმოხილვას თუ როგორ გაჩნდა პირველი სკოლები.

თავიდან ადამიანების სწავლა-განათლება სახლის პირობებში ხორციელდებოდა და თაობიდან თაობას გადაეცემოდა. ბავშვები მშობლების ცოდნას, უნარებსა და გამოცდილებას იზიარებდნენ ყოველდღიური საქმიანობისა და ურთიერთობის გზით: მასწავლებელი ამზადებს საკვებს, იგონებს შრომის იარაღებს, საქონელს უვლის და ა.შ.

ახალი სახელმწიფოების შექმნასთან ერთად, დამწერლობა და მათემატიკური სიმბოლოკა გამოიგონეს, გაჩნდა განათლებული ადამიანების საჭიროება, რომელთაც სპეციალური ცოდნა და უნარები ექნებოდათ.

ამან კი განათლების სისტემის ჩამოყალიბებას მისცა ბიძგი. საჭირო გახდა სპეციალური დაწესებულებების აშენება და მცოდნე მასწავლებლები, რომ ბავშვებს აუცილებელი ცოდნის მიღების შესაძლებლობა ჰქონოდათ.

სწორედ ასე გაჩნდა ჩვ.წ.აღ-მდე დაახლოებით III ათასი წლის წინ პირველი სპეციალიზირებული სასწავლო დაწესებულებები ეგვიპტესა და ბაბილონში. აქ წიგნიერებას, წერას, მათემატიკას, რელიგიას, მითოლოგიას, ტანვარჯიშსა და მუსიკას ასწავლიდნენ.

ასეთ სასწავლო დაწესებულებებს ბაბილონში „ფირფიტების სახლები“ ერქვა, ეგვიპტეში კი - „მწიგნობართა სახლები“. მათი ბიბლიოთეკები კი კულტურის ცენტრად ითვლებოდა, რადგან მათში ლურსმული დამწერლობის ფასეული ტექსტები ინახებოდა. სწავლა ასეთ დაწესებულებებში 5 -7 წლიდან იწყებოდა და 20-25 წლის ასაკში მთავრდებოდა. დაგვიანებისთვის, ცუდი ქცევისა და დაუდევარი ხელწერისთვის ფართოდ გამოიყენებოდა ფიზიკური დასჯა, რაც ნორმად ითვლებოდა, რომ ბავშვი დისციპლინირებული და მორჩილი გაზრდილიყო.

ანტიკურ ხანაში განათლების სისტემამ ძალა მოიკრიბა და მსხვილი სკოლები გაჩნდა. ძველბერძნულ სკოლებში აღზრდის სამი სახეობა არსებობდა: სპარტანული, ათონური და რომაული.

სპარტაში ყველა სკოლა სახელმწიფო იყო და სამხედრო განათლებას მოიცავდა. ასეთი განათლება საერთო იყო როგორც ბიჭებისთვის, ისე გოგონებისთვის და მისი მთავარი მიზანი იყო ფიზიკურად ძლიერი, ამტანი და მამაცი მეომრის აღზრდა. ბავშვები სკოლაში დაბადებიდან 18 წლამდე იწვრთნებოდნენ და განათლებას ყველა დისციპლინაში იღებდნენ, მათ შორის მორჩილებისა და სირთულეების დაძლევის უნარს სწავლობდნენ.

ათენში - სასკოლო განათლებას მხოლოდ ბიჭები იღებდნენ, გოგონები სახლის პირობებში მეცადინეობდნენ. ათენის ყველა სკოლა კერძო იყო, აქ ცვილის ფირფიტებზე ჩვეულებრივი ჩხირებით წერას, ანგარიშს, სიმღერასა და ცეკვას ასწავლიდნენ. ასეთი განათლების ძირითადი მიზანი იყო იდეალური, მორალურად განვითარებული პიროვნების აღზრდა.

ძველ რომში მთავარი ღირებულება სახელმწიფო იყო და არა პიროვნება. საზოგადოების იერარქიულ ფენებად დაყოფის შემდეგ სწავლა ორ სახეობად დაყვეს: ფასიანი სკოლები საშუალო ფენისთვის, სადაც წერას, ანგარიშსა და კითხვას ასწავლიდნენ და გრამატიკული სკოლები მაღალი ფენებისთვის, სადაც  სიღრმისეულად ისწავლებოდა ფილოსოფია, რიტორიკა, ბერძნული და ლათინური ენები. იმ ადამიანების შვილებს, რომლებიც ქვედა ფენას ეკუთვნოდნენ ხელოსნებთან ან ვაჭრებთან დიდი ხნით აგზავნიდნენ, სადაც ბავშვები მათ ხელობას ეუფლებოდნენ. 

გარდა ამისა ძველბერძნულ განათლების სისტემაში რიტორიკული სკოლები არსებობდა, რომელებშიც მოსწავლეები ასტრონომიას, მათემატიკას, ფილოსოფიას და დებატების ხელოვნებას სწავლობდნენ. ასეთი სკოლები მომავალში სახელმწიფო დაწესებულებები გახდა, მასწავლებლებს კი შრომისთვის ყოველთვიური ანაზღაურება დაუწესდათ.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

ცნობილია, რომელი უმაღლესის ავტორიზაციის ხელახალი განხილვა იქნება 27 დეკემბერს 

მედიაწიგნიერება სასკოლო განათლებაში

ქუთაისის საერთაშორისო უნივერსიტეტსა (KIU) და მიუნხენის ტექნიკურ უნივერსიტეტს (TUM) შორის თანამშრომლობა ღრმავდება

თბილისის საბავშვო ბაღებში ზამთრის არდადეგები 27 დეკემბრიდან დაიწყება

ნიმუშში შეტანილია 7 დავალება ტესტის თითოეული ნაწილიდან

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

ოსწავლეებმა დიდი ინტერესი გამოიჩინეს და ყურადღებით მოუსმინეს პრეზენტაციას

ამჯერად, გიმნაზიის III კლასის მოსწავლეებმა (დამრიგებელი ქეთევან გაგოშიძე) სკოლაში წარადგინეს ღონისძიება - „ტყის საშობაო ზღაპარი“ 

აქტივობაში ისინი დიდი ენთუზიაზმით მონაწილეობდნენ

მოსწავლეებისთვის თამაში სასწავლო-შემეცნებითთან ერთად სახალისო და თავშესაქცევი აღმოჩნდა

საინტერესო

დღეს, განვიხილავთ იდეებს, რომლებიც მოსწავლეებს სიამოვნებას მიანიჭებს და ბუნებასაც დაიცავს 

ჰიმნის შექმნა არა მხოლოდ მუსიკალური პროექტი, არამედ მთელი სკოლის გაერთიანების შესაძლებლობაა -   ის გვახსენებს, ვინ ვართ, რა გვაერთიანებს და რას ვზეიმობა

ბოლო ერთი კვირის აქტივობები მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ მოსწავლეებმა განიცადონ საერთო საახალწლო სიხარული... 

მოსწავლეების ფანტაზია უსაზღვროა და საჩუქარს, ძირითადად, ადრესატის გემოვნებიდან გამომდინარე არჩევენ

სიახლეები
საზოგადოება