სიახლეები
რჩევები

როგორ მოქმედებს ზღაპარი მოზარდის გონებრივ განვითარებაზე და რა ასაკიდან უნდა წავუკითხოთ ის ბავშვს
27-11-2018
-
+


„თუ გსურთ, თქვენი შვილები გონიერები გამოვიდნენ, წაუკითხეთ ბევრი ზღაპარი“-
საინტერესოა რას ფიქრობენ სპეციალისტები ალბერტ აინშტაინის ამ სიტყვებზე და რამდენად დიდი გავლენა აქვს ზღაპარს ბავშვის გონებრივი განვითარებისთვის.

სპეციალისტების აზრით, ზღაპარს უდიდესი დატვირთვა აქვს მოზარდის განვითარებაში. მისი მეშვეობით ხდება ბავშვის ქვეცნობიერში სამყაროს მოდელის ფორმირება. ჩვენს დროში არავისთვის წარმოადგენს პრობლემას, ბავშვს ზღაპრის ჩანაწერი ჩაურთოს, თუმცა სპეციალისტები მიიჩნევენ, რომ  ზღაპრის მოყოლა/წაკითხვა მეტად მნიშვნელოვანია, რადგან ურთიერთობის ეს საშუალება ამყარებს ემოციურ კავშირს ბავშვსა და იმ ადამიანს შორის, რომელიც ზღაპარს უკითხავს.

0-დან 2 წლამდე ბავშვებისთვის წიგნის ხმამაღლა კითხვა, არც ისეთი უმნიშვნელოა, როგორც ერთი შეხედვით ჩანს. ამ ასაკში ასევე სასარგებლოა ლექსების წაკითხვა და სიმღერების მოსმენა. რადგან თოთო ბავშვიც კი აღიქვამს რიტმს და არჩევს მშობლების ინტონაციას. დაახლოებით 4 წლიდან ზღაპრების მოყოლა აუცილებლობასაც კი წარმოადგენს, რადგან ეს არის საუკეთესო საშუალება, ბავშვმა სიტყვის მარაგი მაქსიმალურად გაიმდიდროს. არ შეშინდეთ ბავშვისთვის უცხო სიტყვებით სავსე წიგნების წაკითხვით, რადგანაც ეს უცხო სიტყვათა მარაგის ზრდას უწყობს ხელს.

სპეციალისტების აზრით, არსებობს „ცუდი“ და  „კარგი“ ზღაპრები, რომლის ამოცნობაც სხვადასხვა ნიშნით შეგვიძლია.  „კარგი“ ზღაპარი ბავშვისთვის პოზიტიური გზავნილებით ხასიათდება. მნიშვნელოვანია ზღაპრებში სიკეთე და კეთილი პერსონაჟები იმარჯვებდნენ. გასათვალისწინებელია ასევე ის ფაქტიც, რომ გმირების მიბაძვა ბავშვებისთვის ჩვეულებრივ მოვლენას წარმოადგენს.

„ცუდი“ ზღაპრების შემთხვევაში, რომელიც ბავშვში ხშირად შიშსაც კი იწვევს, მნიშვნელოვანია მშობელი დააკვირდეს ბავშვის რეაქციას პერსონაჟებისა და სიუჟეტების მიმართ და შესაბამისად შეცვალოს კიდეც ზღაპრის სიუჟეტი.

თუმცა, ზოგიერთი ზღაპრების მკვლევარის აზრით, თუ ჩვენ ბავშვებს წავუკითხავთ მხოლოდ უწყინარ ამბებს პატარა ბავშვებზე და საყვარელ უცოდველ ცხოველებზე, სადაც ამაღელვებელი და საოცარი არაფერი ხდება, ჩვენ ვერ ვასწავლით მათ, როგორ შეიძლება გადალახონ ცხოვრებისეული სირთულეები. 

ისინი ამტკიცებენ, რომ ზღაპრები განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია ფანტაზიისა და შემოქმედებითი უნარის განსავითარებლად, რადგანაც სწორედ ზღაპრები აძლევენ საშუალებას მკითხველებს გადალახონ დროისა და მანძილის შეზღუდვები და აძლევენ რწმენას იმისა, რომ შეუპოვრობისა და მოთმინების გზით შესაძლებელია უსუსურმა არსებამაც მოიპოვოს გამარჯვება და რომ შეუძლებელი თითქმის არაფერია. ზღაპრები ასწავლის ბავშვს დაბრკოლებების გადალახვას და პრობლემების მოგვარებას. ასევე უვითარებს მათ ემოციურ მდგრადობასა და მოქნილობას. 

ფსიქოლოგები გვირჩევენ შევარჩიოთ ბავშვისთვის დადებითი სიუჟეტის მატარებელი,ასაკისთვის შესაფერისი, კეთილი, შინაარსიანი ზღაპრები. სასურველია ზღაპარს ჰქონდეს ლიტერატურული ღირებულებაც, რაც დამატებით ხელს შეუწყობს ბავშვის მეტყველების განვითარებას.

ბავშვის გონებრივი განვითარებისთვის, მნიშვნელოვანია მისცეთ მას საშუალება მოიფიქროს ზღაპრის გაგრძელების მისეული ვარიანტი.  ზღაპრის დასასრულს კი განიხილეთ ბავშვთან ერთად გმირების ქცევა და ქცევის შედეგები. განსაკუთრებული სიფრთხილით მოეკიდეთ ზღაპრების კითხვის პროცესს და ყოველთვის აუხსენით ბავშვს თუ რა არის და რა არ არის ზღაპარში მოყოლილ ამბებში მისაღები.

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

იცვლება მასწავლებლის განათლებისადმი დადგენილი მოთხოვნები - მთავრობის დოკუმენტი

ახალი სასწავლო სემესტრის დაწყების შემდეგ, თბილისისა და რეგიონების 31 საჯარო სკოლაში უკვე ჩატარდა შეხვედრა

ცვლილებები სკოლის დირექტორებს, მასწავლებლებსა და რესურსცენტრების ხელმძღვანელებს შეეხება - მთავრობის 2025 წლის გეგმა ცნობილია

ფავორიტიზმი, სუბიექტური დამოკიდებულება... კიდევ რა გამოწვევები ახლავს ბაღებში შიდა კონკურსით კადრების დასაქმებას

ტერმინები, რომლებიც მასწავლებლებმა და მსურველებმა უნდა იცოდნენ - ინფორმაცია პროფესიული პედაგოგებისთვის

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

თემასთან შესაბამისობაში კი პედაგოგმა პატარებს სახალისო აქტივობა „მაღაზიობანა“ შესთავაზა

„ბიოლოგიაში ევოლუციის სწავლა-სწავლება საინტერესო გამოწვევაა მასწავლებლებლებისა და მოსწავლეებისთვის“

საინტერესო

საკლასო ოთახების ციფრული ტრანსფორმაცია წარმოადგენს საჭირო და გარდაუვალ პროცესს... 

მწერლის ერთ-ერთი პირველი ფსევდონიმი „რაზიკოვი“ იყო... ლუკა რაზიკაშვილმა ვაჟა-ფშაველას ფსევდონიმით ხელმოწერა 1885 წელს დაიწყო

დამატებითი უქმე დღე მასწავლებლებისთვის - ასე ცდილობენ ბრიტანეთის სკოლებში ახალგაზრდა კადრების მოზიდვას

სიახლეები
საზოგადოება