სიახლეები
სკოლები

„​ნარატიული ჩარჩოს გამოყენება დაწყებით საფეხურზე“ - გაეცანით საჩინოს თემის N1 საჯარო სკოლის პედაგოგის ნატო შეროზიას სტატიას
23-04-2019
-
+


წალენჯიხის მუნიციპალიტეტის საჩინოს თემის N1 საჯარო სკოლის მასწავლებლები აქტიურად წერენ სხვადასხვა სახის სტატიებს. ამჯერად etaloni.ge უცვლელად გთავაზობთ პედაგოგ ნატო შეროზიას სტატიას:

ნარატიული ჩარჩოს გამოყენება დაწყებით საფეხურზე

შეჯამების ჩარჩო წარმოადგენს შეკითხვების სერიას, რომელსაც მასწავლებელი მოსწავლეებს წარმოუდგენს. ეს შეკითხვები ისეა შედგენილი, რომ მოსწავლეებს ეხმარება, ყურადღება მიაპყრონ კონკრეტულ ინფორმაციას. სულ ცნობილია შეჯამების ჩარჩოს ექვსი ტიპი. ესენია:

1. ნარატიული ჩარჩო

2. თემა-შეზღუდვა-ილუსტრირების ჩარჩო

3. განმარტებითი ჩარჩო

4. არგუმენტაციის ჩარჩო

5. პრობლემის აღმოფხვრაზე ორიენტირებული ჩარჩო

6. საუბრის ჩარჩო

თითოეული ჩარჩო ეხება სხვადასხვა ტიპის ტექსტის არსებით სტრუქტურას.

მე წარმოგიდგენთ ნარატიულ ჩარჩოს. მხატვრული ტექსტის ანალიზი წარმოადგენს დაწყებითი კლასების მოსწავლეთა ინტელექტუალური განვითარების ერთ-ერთ საუკეთესო საშუალებას.

როგორ ავამაღლოთ მოსწავლეებში მხატვრული ტექსტის ანალიზის უნარი? ამაში დაგვეხმარება ნარატიული, ანუ მოთხრობის ჩარჩოს (დიაგრამის) გამოყენება, რომელიც მხატვრული ნაწარმოებების შესწავლისას არის შესაძლებელი და მოიცავს შემდეგ ელემენტებს:

1. პერსონაჟები: ნაწარმოების მთავარი პერსონაჟების მახასიათებლები

2. გარემო: დრო, ადგილი და კონტექსტი, რომელშიც მოქმედება ხდება

3. მოქმედების ინიცირება: მოვლენა, რომელიც იწყებს ნაწარმოებში განვითარებულ სიუჟეტს

4. შიდა პასუხი: როგორი ემოციური რეაქცია აქვთ მთავარ პერსონაჟებს მოვლენაზე, რომელიც ნაწარმოებში განვითარებულ სიუჟეტს იწყებს

5. მიზანი: რის გაკეთებას გადაწყვეტენ მთავარი პერსონაჟები ნაწარმოების სიუჟეტის ინიცირების მოვლენის შემდეგ (მიზანი ,რომელსაც პერსონაჟები დაისახავენ)

6. შედეგი: როგორ ცდილობენ მთავარი პერსონაჟები მიზნის მიღწევას

7. გადაწყვეტა: რა მოსდის მთავარი პერსონაჟების მიერ დასახულ მიზანს

ნარატიული ჩარჩოს დიაგრამას ხშირად ვიყენებ მე-5 და მე-6 კლასის მოსწავლეებთან სხვადასხვა მოთხრობების, ზღაპრებისა თუ იგავ-არაკების შესწავლისას, როგორიცაა: ი.ჭავჭავაძის ,,მოძღვარი“, რ.ინანიშვილის ,,შეაშაზე“, რ.ჭეიშვილის ,,სურათებიანი წიგნი“, მ.მაჭავარიანის ,,ვახტანგმა წყალი ისურვა“, ,,ცოტნე დადიანის თავგანწირვა“, სულხან-საბა ორბელიანის ,,მოხერხებული არაბი“და სხვა.

წარმოგიდგენთ ჩემ მიერ ჩატარებულ ერთ-ერთ გაკვეთილს, სადაც გამოვიყენე ჩარჩოს დიაგარამა, რომ მოსწავლეებისთვის ტექსტის გაანალიზებისა და შეჯამების უნარები განმევითარებინა.

გაკვეთილის თემა იყო: მ.მაჭავარიანის ლექსი: ,,ვახტანგმა წყალი ისურვა“

პირველად მოსწავლეებს გავაცანი ჩარჩოს კითხვები და ვთხოვე ყურადღებით მოესმინათ ტექსტი, რომ კითხვებზე სწორი პასუხები გაეცათ. ლექსის  წაკითხვის შემდეგ დავსვი კითხვები. წარმოგიდგენთ კითხვებსა და პასუხებს, რომელიც ნარატიული ჩარჩოს გამოყენებისას  დავუსვი ჩემს მოსწავლეებს.

1. ვინ არის მთავარი პერსონაჟი და რა განასხვავებს მას სხვებისგან?

პასუხი: მეფე ვახტანგი.ის სხვებისგან იმით განსხვავდება,რომ მეფეა.

2. სად და და როდის ხდება ნაწარმოებში განვითარებული მოქმედება?

პასუხი: მცხეთის მახლობლად,მე-5 საუკუნეში,როცა სატახტო ქალაქი მცხეთა იყო.

3. რითი იწყება მოქმედება ნაწარმოებში?

პასუხი: ნადირობისას მეფე ვახტანგს წყალი მოსწყურდა.

4. როგორ გამოხატეს პერსონაჟებმა თავიანთი გრძნობები?

პასუხი: მეფისთვის წყლის მოსატანად წასული ვეზირი,მეფე  და სხვა მხლებლები გაოცებულები არიან ცხელი წყლის აღმოჩენით.

5. რისი გაკეთება გადაწყვიტეს მთავარმა პერსონაჟებმადაისხეს მიზანი? თუ მიზანი დაისახეს, რაში მდგომარეობს ის?

პასუხი: მეფემ ამ ადგილას ქალაქის აშენება ბრძანა.

6. როგორ ცდილობდნენ მთავარი პერსონაჟები, მიეღწიათ თავიანთი მიზნ(ებ)ისათვის?

პასუხი: ხალხმა თბილისს მოაშურა: ,,ქვამ ქვა იგრძნო, ძელმა-ძელი“.

7. რა შედეგები მოიტანა მთავარი პერსონაჟების მცდელობამ? 

პასუხი: ,,ჩაიყარა საძირკველი,დაიბადა თბილისელი“.

გაკვეთილის ბოლოს ჩემმა მოსწავლეებმა ნარატიული ჩარჩოს შეკითხვების პასუხების მიხედვით ჩამოაყალიბეს შემაჯამებელი აბზაცი:

საქართველოს ისტორიის თანახმად,მეფე ვახტანგ გორგასალი ერთხელ სანადიროდ წავიდა მცხეთის სიახლოვეს. მეფისთვის წყლის მოსატანად წასულმა ვეზირმა შემთხვევით ცხელი წყალი აღმოაჩინა. ყველა გაოცებული და შეშინებული იყო. მეფემ იმ ადგილას ქალაქის გაშენება ბრძანა. მახლობელი სოფლებიდან ხალხი იმ ადგილს მოაწყდა, სადაც ქალაქის მშენებლობა მიმდინარეობდა. საძირკველი ჩაიყარა და ცოტა ხანში პირველი თბილისელიც დაიბადა.

ნარატიული ჩარჩო მოსწავლეებს ეხმარება ყურადღების კონცენტრაციაში, მოთხრობიდან თუ ლექსიდან მთავარი და ძირითადი ელემენტების გამოყოფაში. ბოლოს მოსწავლეები აჯამებენ პასუხების დახმარებით და თითქოს ძნელი და გაუგებარი ტექსტი მარტივი და გასაგები ხდება  მათთვის.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

მოსწავლეთა და მასწავლებელთა უსაფრთხოების მიზნით სწავლა შეწყდება - როდის განახლდება და როგორ ანაზღაურდება გაცდენილი საათები

საბავშვო ბაღებში სააღმზრდელო პროცესი 26 თებერვლამდე შეწყვეტილი იქნება - დეტალები

განათლების მინისტრის ბრძანება გამოქვეყნდა - რომელ დეპარტამენტს ეხება ცვლილება

ბაღებისა და სკოლებისთვის კონკრეტული ვადები განისაზღვრა - დოკუმენტი

ხვალ სკოლების ნაწილში სწავლა არ განახლდება - უამინდობის გამო სააღმრზდელო პროცესი საბავშო ბაღებშიც შეწყდება


პიროვნება

„მასწავლებლობა ჩემთვის, შთაგონება და სულის ძახილი“ - გაიცანით 2025 წლის მასწავლებლის გლობალური ჯილდოს კონკურსის გამარჯვებული ეკა სეფიაშვილი

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

სკოლები

ვიქტორინა მესამეკლასელების დამრიგებლის, ქეთევან გულიაშვილის ხელმძღვანელობით გაიმართა

„ჰიგიენის როლი და მნიშვნელობა ჩვენს ცხოვრებაში“ -  წალკის N2 საჯარო სკოლაში, სამოქალაქო განათლების პედაგოგი მოსწავლეებს ჰიგიენის მნიშვნელობაზე ესაუბრა  

ფერეთის საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასის მოსწავლეები ბიბლიოთეკას ესტუმრნენ და მათთვის სასურველი წიგნები შეარჩიეს წასაკითხად

ღონისძიება მოამზადეს სასწავლო ნაწილის ხელმძღვანელმა შორენა ხეცურიანმა, მუსიკის პედაგოგმა იზა ხეცურიანმა, თითოეული კლასის დამრიგებელმა, პედაგოგებმა, მშობლებმა, მოსწავლეებმა
საინტერესო

გაიცანით 14 წლის ბიჭი, რომელიც ზეპირად, გონებაში ყველაზე სწრაფად ამრავლებს, ყოფს  უმატებ რიცხვებს ერთმანეთს

მასწავლებლების პროფესიული განვითარების ნაკლებობა, მოსწავლეთა ფსიქიკური ჯანმრთელობა... კიდევ რა გამოწვევები არსებობს განათლებაში

სიახლეები
საზოგადოება