სიახლეები
სკოლები

„​ნარატიული ჩარჩოს გამოყენება დაწყებით საფეხურზე“ - გაეცანით საჩინოს თემის N1 საჯარო სკოლის პედაგოგის ნატო შეროზიას სტატიას
23-04-2019
-
+


წალენჯიხის მუნიციპალიტეტის საჩინოს თემის N1 საჯარო სკოლის მასწავლებლები აქტიურად წერენ სხვადასხვა სახის სტატიებს. ამჯერად etaloni.ge უცვლელად გთავაზობთ პედაგოგ ნატო შეროზიას სტატიას:

ნარატიული ჩარჩოს გამოყენება დაწყებით საფეხურზე

შეჯამების ჩარჩო წარმოადგენს შეკითხვების სერიას, რომელსაც მასწავლებელი მოსწავლეებს წარმოუდგენს. ეს შეკითხვები ისეა შედგენილი, რომ მოსწავლეებს ეხმარება, ყურადღება მიაპყრონ კონკრეტულ ინფორმაციას. სულ ცნობილია შეჯამების ჩარჩოს ექვსი ტიპი. ესენია:

1. ნარატიული ჩარჩო

2. თემა-შეზღუდვა-ილუსტრირების ჩარჩო

3. განმარტებითი ჩარჩო

4. არგუმენტაციის ჩარჩო

5. პრობლემის აღმოფხვრაზე ორიენტირებული ჩარჩო

6. საუბრის ჩარჩო

თითოეული ჩარჩო ეხება სხვადასხვა ტიპის ტექსტის არსებით სტრუქტურას.

მე წარმოგიდგენთ ნარატიულ ჩარჩოს. მხატვრული ტექსტის ანალიზი წარმოადგენს დაწყებითი კლასების მოსწავლეთა ინტელექტუალური განვითარების ერთ-ერთ საუკეთესო საშუალებას.

როგორ ავამაღლოთ მოსწავლეებში მხატვრული ტექსტის ანალიზის უნარი? ამაში დაგვეხმარება ნარატიული, ანუ მოთხრობის ჩარჩოს (დიაგრამის) გამოყენება, რომელიც მხატვრული ნაწარმოებების შესწავლისას არის შესაძლებელი და მოიცავს შემდეგ ელემენტებს:

1. პერსონაჟები: ნაწარმოების მთავარი პერსონაჟების მახასიათებლები

2. გარემო: დრო, ადგილი და კონტექსტი, რომელშიც მოქმედება ხდება

3. მოქმედების ინიცირება: მოვლენა, რომელიც იწყებს ნაწარმოებში განვითარებულ სიუჟეტს

4. შიდა პასუხი: როგორი ემოციური რეაქცია აქვთ მთავარ პერსონაჟებს მოვლენაზე, რომელიც ნაწარმოებში განვითარებულ სიუჟეტს იწყებს

5. მიზანი: რის გაკეთებას გადაწყვეტენ მთავარი პერსონაჟები ნაწარმოების სიუჟეტის ინიცირების მოვლენის შემდეგ (მიზანი ,რომელსაც პერსონაჟები დაისახავენ)

6. შედეგი: როგორ ცდილობენ მთავარი პერსონაჟები მიზნის მიღწევას

7. გადაწყვეტა: რა მოსდის მთავარი პერსონაჟების მიერ დასახულ მიზანს

ნარატიული ჩარჩოს დიაგრამას ხშირად ვიყენებ მე-5 და მე-6 კლასის მოსწავლეებთან სხვადასხვა მოთხრობების, ზღაპრებისა თუ იგავ-არაკების შესწავლისას, როგორიცაა: ი.ჭავჭავაძის ,,მოძღვარი“, რ.ინანიშვილის ,,შეაშაზე“, რ.ჭეიშვილის ,,სურათებიანი წიგნი“, მ.მაჭავარიანის ,,ვახტანგმა წყალი ისურვა“, ,,ცოტნე დადიანის თავგანწირვა“, სულხან-საბა ორბელიანის ,,მოხერხებული არაბი“და სხვა.

წარმოგიდგენთ ჩემ მიერ ჩატარებულ ერთ-ერთ გაკვეთილს, სადაც გამოვიყენე ჩარჩოს დიაგარამა, რომ მოსწავლეებისთვის ტექსტის გაანალიზებისა და შეჯამების უნარები განმევითარებინა.

გაკვეთილის თემა იყო: მ.მაჭავარიანის ლექსი: ,,ვახტანგმა წყალი ისურვა“

პირველად მოსწავლეებს გავაცანი ჩარჩოს კითხვები და ვთხოვე ყურადღებით მოესმინათ ტექსტი, რომ კითხვებზე სწორი პასუხები გაეცათ. ლექსის  წაკითხვის შემდეგ დავსვი კითხვები. წარმოგიდგენთ კითხვებსა და პასუხებს, რომელიც ნარატიული ჩარჩოს გამოყენებისას  დავუსვი ჩემს მოსწავლეებს.

1. ვინ არის მთავარი პერსონაჟი და რა განასხვავებს მას სხვებისგან?

პასუხი: მეფე ვახტანგი.ის სხვებისგან იმით განსხვავდება,რომ მეფეა.

2. სად და და როდის ხდება ნაწარმოებში განვითარებული მოქმედება?

პასუხი: მცხეთის მახლობლად,მე-5 საუკუნეში,როცა სატახტო ქალაქი მცხეთა იყო.

3. რითი იწყება მოქმედება ნაწარმოებში?

პასუხი: ნადირობისას მეფე ვახტანგს წყალი მოსწყურდა.

4. როგორ გამოხატეს პერსონაჟებმა თავიანთი გრძნობები?

პასუხი: მეფისთვის წყლის მოსატანად წასული ვეზირი,მეფე  და სხვა მხლებლები გაოცებულები არიან ცხელი წყლის აღმოჩენით.

5. რისი გაკეთება გადაწყვიტეს მთავარმა პერსონაჟებმადაისხეს მიზანი? თუ მიზანი დაისახეს, რაში მდგომარეობს ის?

პასუხი: მეფემ ამ ადგილას ქალაქის აშენება ბრძანა.

6. როგორ ცდილობდნენ მთავარი პერსონაჟები, მიეღწიათ თავიანთი მიზნ(ებ)ისათვის?

პასუხი: ხალხმა თბილისს მოაშურა: ,,ქვამ ქვა იგრძნო, ძელმა-ძელი“.

7. რა შედეგები მოიტანა მთავარი პერსონაჟების მცდელობამ? 

პასუხი: ,,ჩაიყარა საძირკველი,დაიბადა თბილისელი“.

გაკვეთილის ბოლოს ჩემმა მოსწავლეებმა ნარატიული ჩარჩოს შეკითხვების პასუხების მიხედვით ჩამოაყალიბეს შემაჯამებელი აბზაცი:

საქართველოს ისტორიის თანახმად,მეფე ვახტანგ გორგასალი ერთხელ სანადიროდ წავიდა მცხეთის სიახლოვეს. მეფისთვის წყლის მოსატანად წასულმა ვეზირმა შემთხვევით ცხელი წყალი აღმოაჩინა. ყველა გაოცებული და შეშინებული იყო. მეფემ იმ ადგილას ქალაქის გაშენება ბრძანა. მახლობელი სოფლებიდან ხალხი იმ ადგილს მოაწყდა, სადაც ქალაქის მშენებლობა მიმდინარეობდა. საძირკველი ჩაიყარა და ცოტა ხანში პირველი თბილისელიც დაიბადა.

ნარატიული ჩარჩო მოსწავლეებს ეხმარება ყურადღების კონცენტრაციაში, მოთხრობიდან თუ ლექსიდან მთავარი და ძირითადი ელემენტების გამოყოფაში. ბოლოს მოსწავლეები აჯამებენ პასუხების დახმარებით და თითქოს ძნელი და გაუგებარი ტექსტი მარტივი და გასაგები ხდება  მათთვის.


კომენტარები


ეტალონი

აღსანიშნავია, რომ ჩვენთან საუბრისას, დირექტორებმა აწ უკვე გასული სასწავლო წელიც შეაჯამეს

„როდესაც ამბობ, რომ „ეტალონში“ მონაწილეობდი და „ეტალონელი“ ხარ, ეს ძალიან საამაყო გრძნობაა“

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

სიახლეები

როგორი ამინდი იქნება თბილისა და რეგიონებში 2 აგვისტოს ჩათვლით - გარემოს ეროვნული სააგენტოს ინფორმაცია

2024 წლის ეროვნული გამოცდების ყველა მნიშვნელოვანი ფაქტი - ერთთვიანი პერიოდის შეჯამება Etaloni.ge-სგან

მასწავლებლების საყურადღებოდ - ახალი სასწავლო წლიდან სამინისტრო 100 პროექტს შეარჩევს

სკოლებისთვის საპილოტე პროექტი გრძლედება...

„საჯარო სკოლებში გამოცდილების გარეშე დასაქმება თითქმის შეუძლებელია, ამ პროფესიაში პირველი ნაბიჯი ალბათ კერძო სკოლა იქნება“

პიროვნება

etaloni.ge-ს ბლიც-კითხვებს დიდი სამსარის საჯარო სკოლის დირექტორი ფატმან ლაკლაკიშვილი პასუხობს

სკოლები

სკოლაში თითოეული მოსწავლის ინტერესებზე მორგებული გარემოა შექმნილი

ახალქალაქის ცენტრალურ პარკში კონკურსის ფინალური ეტაპის შემაჯამებელი ღონისძიება გაიმართა

საინტერესო

„საჯარო სკოლებში გამოცდილების გარეშე დასაქმება თითქმის შეუძლებელია, ამ პროფესიაში პირველი ნაბიჯი ალბათ კერძო სკოლა იქნება“

ჰაერის ტემპერატურას სასკოლო ტესტების შედეგებზე შეუძლია გავლენის მოხდენა

„რთულია შევაფასო განათლების დონე ქვეყანაში, თუმცა ეს განვითარებადი სფეროა, მუდმივად ვითარდება და იხვეწება“



სიახლეები
საზოგადოება