სიახლეები
რჩევები

როგორ შევარჩიოთ მოსწავლისთვის წრეები სწორად და როგორ მიხვდეს მშობელი, რომ ბავშვი გადატვირთულია? - რჩევები ფსიქოლოგისგან
06-10-2019
-
+


სკოლასთან ერთად, მოსწავლის განვითარებასა და ჩამოყალიბებაში დიდ როლს თამაშობს სხვადასხვა წრეები. გარდა ამისა, აქტივობები ბავშვს ხასიათის ფორმირებაშიც ეხმარება. სასურველ წრეს ზოგჯერ მშობელი საკუთარი სურვილით არჩევს, ზოგჯერ კი თავად ბავშვი ირჩევს. 

მოსწავლისთვის საგანმანათლებლო წრესა თუ სპორტულ აქტივობაზე სიარული სასარგებლოა. თუმცა სანამ ბავშვის მომავალ კარიერას ჩვენით დავგეგმავთ, საჭიროა მისი სურვილის გათვალისწინება და ზედმეტი გადატვირთვისგან თავის არიდება. 

რა კრიტერიუმებით უნდა შეარჩიოთ შვილისთვის განმავითარებელი წრე თუ სპორტული აქტივობა და როგორ უნდა დაიცვათ ზღვარი ბავშვის გადატვირთვასა და განტვირთვას შორის? - ამ და სხვა საინტერესო საკითხებზე etaloni.ge ფსიქოლოგ ლელა მურუსიძეს ესაუბრა. 

- ქალბატონო ლელა, რა პრინციპით უნდა შევარჩიოთ მოზარდებისთვის საგანმანათლებლო წრე?

- მოზარდის წრეზე შეყვანამდე, მშობელმა კარგად უნდა გააცნობიეროს მოტივი, რისთვისაც შვილი ამა თუ იმ წრეზე  შეყავს, რამდენად ემსახურება კონკრეტულ წრეზე სიარული ბავშვის ფიზიკურ, ემოციურ, კოგნიტურ განვითარებას. 

ხშირად გაიგონებთ მშობლებისგან შემდეგ ფრაზებს: მე მინდა, ჩემი შვილი კარგი სპორტსმენი - ჩოგბურთელი, ფეხბურთელი, რაგბისტი, მუსიკოსი, მათემატიკოსი  გამოვიდეს. კარგია, როდესაც მშობელი შვილის ფიზიკურ, ინტელექტუალურ, შემოქმედებით განვითარებაზე ზრუნავს, მაგრამ კარიერის ნაადრევად დაგეგმვა, ბავშვის გადაღლა, სხვისი ინტერესების მოზარდზე მოხვევა შემდეგი მოტივებით მართებულად არ მიმაჩნია:

  •  მშობლის, როგორც ფეხბურთელის ან რომელიმე პროფესიის კარიერა ვერ შედგა და სურს, თავისი ოცნება შვილის მეშვეობით შეისრულოს;
  •  ესა თუ ის პროფესია კარგი შემოსავლის მომტანია და მომავალი უზრუნველყოფილი ექნება;
  • თვითონ ან მის უფროს შვილს მათემატიკა, ცეკვა, ხატვა კარგად გამოსდის და უმცროსმაც აუცილებლად ამ წრეზე უნდა იაროს.
ბავშვის  დატვირთვა წრეებით, საგნებით, ბავშვის ასაკის, განვითარების თავისებურებების, ინტერესისა და მიდრეკილების გათვალისწინებით მინიმუმამდე უნდა შემცირდეს.

მე როგორც ფსიქოლოგს, მიმაჩნია, რომ ჰოვარდ გარდნერის მრავალმხრივი ინტელექტის თეორია კარგი საყრდენი და ორიენტირი შეიძლება აღმოჩნდეს ბავშვისთვის იმ ინტელექტის განსავითარებლად, რომელიც მას აღმოაჩნდება. ეს არის ლინგვისტური (წერა, კითხვა, სიტყვების მარაგი, სიტყვებით თამაში და ა.შ ), ლოგიკურ-მათემატიკური (რიცხვებით მანიპულირება, ლოგიკური თავსატეხების ამოხსნა, ექსპერიმენტირება), სივრცით-ვიზუალური (ხატვა, პროექტირება, სივრცეში ორიენტირება, ნახატებიანი წიგნებით, რუკებით დაინტერესება), სხეულებრივ-კინესთეტიკური ( საგნების შეხებით აღქმა, სპორტი, ცეკვა, ჟესტიკულაცია), მუსიკალური ( რიტმის, მელოდიის კარგი შეგრძნება, ბავშვები ხშირად ღიღინებენ, აქვთ მელოდიას ზუსტად გამოხატვის უნარი და ა.შ.), ნატურალისტური (ბუნებით დაინტერესება, ცხოველთა და მცენარეთა სახეობების ამოცნობის უნარი და ა.შ).

- როგორ უნდა დაიცვან ზღვარი მშობლებმა ბავშვის დატვირთვასა და გადაღლას შორის?

- ვფიქრობ, ეს საკმაოდ სათუთი საკითხია. ამიტომ, ბავშვის დატვირთვასა და გადაღლას შორის ზღვარი თითოეულმა მშობელმა კონკრეტულ შემთხვევაში კონკრეტულ მოზარდთან უნდა დაიცვას. წრის შერჩევისას კი საყრდენად  ბავშვის განვითარება და გახალისება უნდა დაისახოს. ექიმებთან და ფსიქოლოგებთან ხშირად ხვდებიან ბავშვები, რომლებიც ზედმეტი გადატვირთვის შედეგად ხანგრძლივ სტრესულ სიტუაციაში აღმოჩნდნენ. მშობლებმა კი შვილის გადაღლა დროულად ვერ შეამჩნიეს. ასეთი ბავშვები გაღიზიანებულები არიან, ძილის, კვების რეჟიმი დარღვეული აქვთ, ემოციური გამოვლინებები და სომატური  სიმპტომები აღენიშნებათ, თავი, ხელი და სხვა ორგანოები სტკივათ. ტიკები, ბრაზის, შფოთის, პანიკური შეტევები აქვთ. ეს ჩამონათვალი ძალიან ვრცელი და მრავალფეროვანია, რომელიც შემდგომ მულტიდისციპლინარულ მიდგომასა და ჩარევას საჭიროებს ( პედიატრი, ნევროლოგი, ფსიქიატრი, ფსიქოლოგი და ა.შ.).

ზოგიერთი მშობელი ფიქრობს, რომ მან შვილში ინვესტიცია ჩადო და ვერ გამოიყვანს მას ამა თუ იმ წრიდან მხოლოდ იმიტომ, რომ ბავშვს ასე სურს, მაგრამ იმაზეც ხომ უნდა იფიქროს, რომ შვილს ბავშვობას ართმევს, მას აღარ რჩება თანატოლებთან თამაშის, ბუნების წიაღში სეირნობის, სხვა ადამიანებთან ურთიერთობით სიამოვნების განცდის საშუალება, ბავშვი  დროს უმეტეს ნაწილს დაგვიანების შიშში, ტრანსპორტში, საგზაო საცობებში ატარებს, სახლში გვიან მისული კი შუაღამემდე გაკვეთილებს ამზადებს. შედეგად, მშობლისა და მასწავლებლის საყვედურს იღებს, მეორე დღეს კი იგივე მეორდება.  

ბავშვები, რომლებიც ზედმეტად დატვირთულები არიან სხვადასხვა აქტივობებით, დროის უქონლობის გამო თანატოლებთან სრულფასოვან კომუნიკაციას ვეღარ ამყარებენ, რეალურ ადამიანებთან ურთიერთობას კი კომპიუტერთან ყოფნას არჩევენ.

საუბრის დასასრულს, მინდა თითოეულ მშობელს ვურჩიო:

დღეში ნახევარი საათი გაატარეთ თქვენს შვილებთან ყოველგვარი აჩქარებისა და შეგონებების გარეშე, უშუალო გარემოში ისიამოვნეთ მათთან ურთიერთობით. ამ შემთხვევაში ვფიქრობ, გაიგონებთ და დაინახავთ იმ მინიშნებებს, რომლებიც თქვენს შვილებთან ურთიერთობაში მრავალ სირთულეს აგაცილებთ თავიდან.

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

ოჯახში უმცროს შვილზე დაინიშნება 50-დან 450 ლარამდე ყოველთვიური დახმარება - ბიუჯეტი

მთავრობამ უქმედ გამოაცხადა 3, 6, 8, 9 და 10 იანვარი

 ზოგან ახალი წლის მოახლოებას დარიჩინის არომატი, ხოლო ზოგან თევზის სუნი გვამცნობს.

როგორ ჩავრთოთ ბავშვები საახალწლო სამზადისში

ითვლება, რომ დამწვარი ფეხსაცმლის უსიამოვნო სუნი საშობაო გობლინებს სახლიდან აძევებს
პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

ასევე მოსწავლეებმა შეასრულეს ფრანგული სიმღერა კინოფილმიდან „ჩარირამა“ 

კესო, მუსიკალური ფესტივალის - „სხვა საქართველო სად არის“, ლაურეატი გახდა 

მე- 7 კლასის დამრიგებლის ზენფირა ისაევის ხელმძღვანელობით ჩატარდა და მასში მოსწავლეები დიდი ინტერესით ჩაერთნენ 

აღსანიშნავია, რომ აღნიშნული კონკურსი საქართველოს საპატრიარქოსთან არსებული ახალგაზრდობის სულიერი და ინტელექტუალური განვითარების ცენტრმა გამოაცხადა

კვირეული დაუვიწყარი ემოციებითა და შთაბეჭდილებებით აღსავსე იყო 

საინტერესო

 ზოგან ახალი წლის მოახლოებას დარიჩინის არომატი, ხოლო ზოგან თევზის სუნი გვამცნობს.

როგორ ჩავრთოთ ბავშვები საახალწლო სამზადისში

ითვლება, რომ დამწვარი ფეხსაცმლის უსიამოვნო სუნი საშობაო გობლინებს სახლიდან აძევებს

როგორც მე-9 კლასის მოსწავლე, ლუკა გვიყვება, ის და თავისი კლასი, რამდენიმე დღით, ბაკურიანში მიდიან

როგორია ხალი წელი ხელოვნების გაკვეთილზე? - დღეს მოგიყვებით კრეატიულობისა და მხიარულების სინთეზზე... 

სიახლეები
საზოგადოება