სიახლეები
საინტერესო

ლადო ასათიანის 101 წლის იუბილე და უცნობი სასიყვარულო ისტორია
14-01-2018
-
+


ლა­დო ასა­თი­ა­ნი ქუ­თა­ის­ში, 1917 წლის 14 იან­ვარს და­ი­ბა­და. მშობ­ლე­ბი ლეჩხუმ­ში, სო­ფელ ბარდნლას  სკო­ლა­ში ას­წავ­ლიდ­ნენ, სა­დაც ლა­დო ზაფხუ­ლო­ბით ჩა­დი­ო­და ხოლ­მე.

ცა­გე­რის სა­სოფ­ლო-სა­მე­ურ­ნეო ტექ­ნი­კუ­მის წარ­მა­ტე­ბით დას­რუ­ლე­ბის შემ­დეგ, ქუ­თა­ი­სის პე­და­გო­გი­უ­რი ინ­ს­ტი­ტუ­ტი ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის სპე­ცი­ა­ლო­ბით და­ამ­თავ­რა.
წელს ლა­დო ასა­თი­ა­ნი სდა­ბა­დე­ბი­დან 101 წე­ლიშეს­რულ­და.

თით­ქ­მის არ წე­რენ ან ძა­ლი­ან ცო­ტა თუ იხ­სე­ნებს ლა­დო ასა­თი­ა­ნის პირ­ველ გა­ტა­ცე­ბას, ქუ­თა­ის­ში გა­ტა­რე­ბუ­ლი სი­ჭა­ბუ­კის დღე­ებს რომ უკავ­შირ­დე­ბა. არა­და, ეს პირ­ვე­ლი გან­ც­და სუ­ლაც არაკ­ნი­ნებს იმ დიდ სიყ­ვა­რულ­სა და აღ­მაფ­რე­ნას, რაც პო­ეტს უკ­ვე თბი­ლის­ში ეწ­ვია. ანი­კო ვაჩ­ნა­ძი­სა და ლა­დოს სიყ­ვა­რუ­ლი ლე­გენ­დად იქ­ცა. მა­ნამ­დე კი იყო ქუ­თა­ი­სის პე­და­გო­გი­უ­რი ინ­ს­ტი­ტუ­ტის კედ­ლებ­ში გა­ტა­რე­ბუ­ლი სტუ­დენ­ტო­ბა და ის უჩ­ვე­უ­ლო რო­მან­ტი­კა, რაც ლა­დო­სა და მის მე­გობ­რებს სდევდათან.

ინ­ს­ტი­ტუტ­ში 1934 წელს ჩა­ი­რიცხა. მო­მა­ვა­ლი წლის გა­ზაფხულ­ზე კი უკ­ვე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი იყო თანა­კურ­სელ გო­გო­ნა­ზე, რო­მელ­საც "შავ­თ­ვა­ლა" შე­არ­ქ­ვა და მი­სი ეს და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლი მე­ტა­ფო­რა პო­ე­ზი­ის კუთ­ვ­ნი­ლე­ბად აქ­ცია. ლექსს - "სევ­დისტი­რი­ლი", ლა­დო თა­ნა­კურ­სელ მე­გო­ბარს, შემდგომ­ში პრო­ფე­სორ ნე­ლი დუმ­ბა­ძეს უძღ­ვ­ნის. ლექ­სის შე­სა­ხებ წიგ­ნ­ში დარ­თულ კო­მენ­ტა­რებ­ში ვკითხუ­ლობთ: "...შავ­თ­ვა­ლა გო­გო­ნა­სადმი ­მის გუ­ლის­ხ­მას პირ­ვე­ლი კურ­სის პირ­ვე­ლი თვე­ე­ბი­დან ვის­მენ­დით. შემ­დეგ­ში არა მარ­ტო ლა­დო სთა­ნა­კურ­სე­ლებ­მა, არა­მედ მთელ­მა ფა­კულ­ტეტ­მა იცო­და ლა­დოს გა­ტა­ცე­ბის ამ­ბა­ვი. იგი ხმა­მაღ­ლა მღე­რო­და "შავ თვა­ლებ­ზე", "შა­ვი თვა­ლე­ბით" ზო­მავ­და მთელ ქვე­ყა­ნას და თა­ვის სამ­ზე­ოს სა­ინ­ტე­რე­სო მხატ­ვ­რუ­ლი სიმ­ბო­ლოც შე­ურ­ჩია - "შავ თვა­ლებს, ბნელ ღა­მეს". ამ სა­თა­უ­რით ლა­დომ ლექ­სე­ბის მთე­ლი დას­ტა და­წე­რა, მაგ­რამ... ად­რე­სატს ისი­ნი აღარ შე­მო­უ­ნა­ხავს". რო­გორც ჩანს, ლა­დოს სიყ­ვა­რუ­ლი თა­ნა­კურ­სე­ლი გო­გო­ნას, მა­რი­ამ ტრა­პა­ი­ძის მი­მართ ცალ­მ­ხ­რი­ვი იყო. მა­რუ­სია (ა­სე ეძახ­დ­ნენ მე­გობ­რე­ბი) არ იზი­ა­რებ­და პო­ე­ტის გუ­ლის­თ­ქ­მას. 1936 წელს, ლა­დო ნე­ლი დუმ­ბა­ძეს უგ­ზავ­ნის ლექსს - "კე­თი­ლო დაო, ნე­ლი", რო­მელ­შიც სა­კუ­თარ სუ­ლი­ერ მდგო­მა­რე­ო­ბა­საც წარ­მო­ა­ჩენს: "გუ­ლი ნაც­რემ­ლი, გუ­ლი თე­ლი­ლი,/ ძნე­ლია, დაო, მერ­წ­მუ­ნე, ძნე­ლი,/ ამი­ტომ მსურ­და მე ეს წე­რი­ლი/ არ ყო­ფი­ლი­ყო უკა­ნას­კ­ნე­ლი..." წე­რილ­ში ლადო წერს "შავ­თ­ვა­ლა" გო­გო­ნას შე­სა­ხებ. "ლექ­სად ქცე­უ­ლი ვარ და ლექ­სად გე­სიტყ­ვე­ბი.

მიხ­ვ­დები, ალ­ბათ, რას გე­უბ­ნე­ბა ლექ­სი ეს... მა­რუ­სია წა­მო­ვი­და ისე, რო­გორც მას სჩვე­ვია. რა ვუ­ყოთ, მე ხომ იცი, აკი­დე­ბა მე­ჯავ­რე­ბა... მა­რუ­სი­ას ასე უთხა­რი ჩემს მა­გი­ერ, სა­ხა­რე­ბის ენით: "ყო­ველ­მან ხე­მან, რო­მელ­მაც არ აგა­მო­ი­ღოს ნა­ყო­ფი კე­თი­ლი, მო­ი­კუ­ე­თის და ცეცხ­ლ­სა დად­ვა­სო". მა­რი­ა­მი ლა­დო­ში მხო­ლოდ თა­ნა­კურ­სელ მე­გო­ბარს ხე­დავ­და. რო­დე­საც ყვე­ლა­ფე­რი გა­ირ­კ­ვა, ლა­დოს ეყო ძა­ლა, გა­ე­გო გო­გო­ნას­თ­ვის და გრძნო­ბა თა­ვი­სი­ვე სუ­ლის ლა­ბი­რინ­თებ­ში გა­და­ე­მა­ლა.
ისი­ნი მე­გობ­რე­ბად დარ­ჩ­ნენ".

1938 წლი­დან პო­ე­ტი საცხოვ­რებ­ლად და სა­მუ­შა­ოდ თბი­ლის­ში გა­და­ვი­და. მუ­შა­ო­ბა გა­ზეთ "ნორ­ჩი ლე­ნი­ნე­ლის" რე­დაქ­ცი­ა­ში და­იწყო. მა­ლე მო­მა­ვა­ლი მე­უღ­ლე, ანი­კო ვაჩ­ნა­ძე გა­იც­ნო, რო­მე­ლიც მწე­რალ­თა კავ­შირ­ში ეკო­ნო­მის­ტად მუ­შა­ობ­და. ლა­დომ ის პირ­ვე­ლად ქუ­ჩა­ში ნა­ხა და ანო­ნი­მუ­რი სა­სიყ­ვა­რუ­ლო წე­რი­ლი გა­უგ­ზავ­ნა. წე­რი­ლის ავ­ტო­რის დად­გე­ნა ხელ­წე­რის მი­ხედ­ვით, მწერ­ლებ­მა მო­ინ­დო­მეს.

ლა­დო და ანი­კო ერ­თ­მა­ნეთს პო­ე­ტის უახ­ლო­ეს­მა მე­გო­ბარ­მა, ნი­კა აგი­აშ­ვილ­მა გა­აც­ნო. პირ­ვე­ლი შეხ­ვედ­რი­და ნრამ­დე­ნი­მე დღე­ში და­ქორ­წინ­დ­ნენ. ანი­კო ულა­მა­ზე­სი ქა­ლი იყო. ლა­დოს გაც­ნო­ბამ­დე მას ლექ­სე­ბი სი­მონ ჩი­ქო­ვან­მა, პა­ო­ლო იაშ­ვილ­მა, ვა­ლე­რი­ან გაფ­რინ­დაშ­ვილ­მა, გი­ორ­გი შატ­ბე­რაშ­ვილ­მა, კო­ლაუ ნა­დი­რა­ძემ, გი­ორ­გი ქუ­ჩიშ­ვილ­მა და სერ­გეი მი­ხალ­კოვ­მა მი­უძღ­ვ­ნეს.

მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ყვე­ლა ამ ლექსს ლა­დომ მი­ნა­წე­რე­ბი გა­უ­კე­თა. წყვი­ლი ერ­თ ხანს ანი­კოს მშობ­ლებ­თან ცხოვ­რობ­და, შემ­დეგ კი ძერ­ჟინ­ს­კის ქუ­ჩა­ზე, ერთ პა­ტა­რა, უფან­ჯ­რო ოთახ­ში გა­და­ვი­და, რომ­ლის ფარ­თო­ბი სულ 14 კვად­რა­ტუ­ლი მეტ­რი იყო. ოთახ­ში დღის სი­ნათ­ლე მხო­ლოდ კარ­ზე ჩას­მუ­ლი მი­ნი­დან შე­დი­ო­და.
ახალ­გაზ­რ­და პო­ე­ტი ტუ­ბერ­კუ­ლო­ზით და­ა­ვად­და. ჭლე­ქი იმ დროს გა­ნუ­კურ­ნე­ბე­ლი სე­ნი იყო.

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

როგორია ხალი წელი ხელოვნების გაკვეთილზე? - დღეს მოგიყვებით კრეატიულობისა და მხიარულების სინთეზზე... 

ანაზღაურება 2640 ლარია და საკვალიფიკაციო მოთხოვნები ცნობილია - ვაკანსიაზე განაცხადის გაგზავნისთვის ბოლო ვადა დღეს არის

საქართველოში მოსწავლეთა 11.3%, ელექტრონულ სიგარეტს, 11.6% კი თამბაქოს მოიხმარს - დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრი

განათლებული მასწავლებელი ინვესტიციაა განათლებულ მომავალში

რა ცვლილებები შეეხება ადგილობრივ სკოლამდელ დაწესებულებებს ცნობილია

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

როგორც სკოლაში გვითხრეს, პროექტი ტრადიციად იქვევა 

16 დეკემბერს კი, მე-8 კლასის მოსწავლეებმა ინგლისური ენის მასწავლებლის სოფიო ალფაიძის ორგანიზებით ჩაატარეს ინგლისურენოვანი ღონისძიება 

მოსწავლეებმა თავიანთი ნიჭიერების წყალობით, სასკოლო საზოგადოების მოწონება დაიმსახურეს

ეს დღე კი, მოსწავლეებისთვის დაუვიწყარ მოგონებად იქცა

საინტერესო

როგორია ხალი წელი ხელოვნების გაკვეთილზე? - დღეს მოგიყვებით კრეატიულობისა და მხიარულების სინთეზზე... 

დღეს, განვიხილავთ იდეებს, რომლებიც მოსწავლეებს სიამოვნებას მიანიჭებს და ბუნებასაც დაიცავს 

ჰიმნის შექმნა არა მხოლოდ მუსიკალური პროექტი, არამედ მთელი სკოლის გაერთიანების შესაძლებლობაა -   ის გვახსენებს, ვინ ვართ, რა გვაერთიანებს და რას ვზეიმობა

ბოლო ერთი კვირის აქტივობები მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ მოსწავლეებმა განიცადონ საერთო საახალწლო სიხარული... 

სიახლეები
საზოგადოება