სიახლეები
საინტერესო , ინტერვიუ

აუფასურებს თუ არა ბავშვის სურვილებს ძვირადღირებული საჩუქრები? - ფსიქოლოგის რჩევები მშობლებს
01-08-2021
-
+


ხშირად მშობლებს მიაჩნიათ, რომ ძვირადღირებული საჩუქრებით შვილებს განსაკუთრებით გაახარებენ.  საკითხავია ეს მიდგომა, რამდენად უქმნის საფრთხეს ბავშვებში სწორი ღირებულებების ჩამოყალიბებას და ასევე - ფუფუნების ნივთები უკარგავთ თუ არა მათ მოტივაციას წარმატების მიღწევაში.  ამ და სხვა საინტერესო თემაზე ფსიქოლოგი, მარიამ სისაური გვესაუბრა.

- რამდენად აუცილებელია მოტივაციისთვის ბავშვი, რომ დავასაჩუქროთ და რა ფუნქცია აქვს ე.წ. ჯილდოს?

-  უპირველეს ყოვლისა, მნიშვნელოვანია რა მოტივით ვასაჩუქრებთ ბავშვს. თუ მშობელი წინასწარ უქმნის იმ განწყობას, რომ კონკრეტული საქმის შესრულების შემთხვევაში ის მიიღებს ჯილდოს, ეს საფრთხილოა და არასწორი, ვინაიდან ბავშვის მოტივაცია უშუალოდ საჩუქარი ხდება და პასუხისმგებლობით არ ეკიდება დაკისრებულ ვალდებულებას. თუ მშობელი ბავშვს ეხმარება შინაგანი და გარეგანი მოტივაციის ჩამოყალიბებაში, მაშინ პირიქით - სასარგებლოა. შინაგანი მოტივაციაა, როცა ბავშვი აცნობიერებს, რომ ის რასაც აკეთებს მისთვის სასარგებლოა, მაგალითად სწავლა და ამის გამო მეცადინეობს. გარეგანი მოტივაციაა, თუნდაც მაღალი შეფასება და მცირედი წახალისება.

- სკოლის დამთავრების ან უნივერსიტეტში ჩაბარების შემდეგ, რამდენად მიზანშეწონილია შვილისთვის მანქანის ან ბინის ჩუქება?

- დასაწყისში აღვნიშნოთ, რომ მსგავსი ძვირადღირებული საჩუქრები იშვიათია. ეს არის მშობლის  არჩევანი და თუ ის მიიჩნევს, რომ მის შვილს ეს საჩუქარი დამსახურებულად ეკუთვნის, თან ეს ხდება ერთჯერადად, ვერ ვიტყვი, რომ ცუდია, რადგან ბინა და მანქანა ცხოვრებაში საჩუქრად შეიძლება ერთხელ მიიღო, თუმცა მსგავსი საჩუქრის არჩევისას ბევრი ფაქტორია გასათვალისწინებელი. ყველაზე მნიშვნელოვანია რა წინაპირობა აქვს ადამიანს ზოგადად საჩუქრებთან მიმართებაში. თუ  ბავშვობიდან გაუფასურებულია ძვირადღირებული საჩუქრები, მაშინ ეს ყველაზე საფრთხილო და დამაზიანებელია. საყურადღებოა ისიც, თავად მშობელი რა მოტივით უკეთებს შვილს ძვირადღირებულ საჩუქარს. ზოგ შემთხვევაში, მშობლები ბავშვებთან გატარებული მცირე დროის კომპენსირებას ახდენენ მსგავსი ქმედებებით, თითქოს ამით უნაზღაურებენ მათთან ვერ გატარებულ დროს.

- ეს რამდენად გამართლებულია?

-  ეს არ არის გამართლებული, რადგან ფსიქოლოგიური კვლევების მიხედვით, ბავშვს არა ძვირადღირებული ნივთები სჭირდება, არამედ - ურთიერთობა და ემოციური დატვირთვა. თუ მშობელი საჩუქრის ყიდვას გადაწყვეტს  ნივთს უნდა ჰქონდეს სიმბოლური, ემოციური დატვირთვა. ტექნიკის ჩუქება საფრთხილოა. 21-ე საუკუნეში ყველას გვაქვს ტელეფონი და საჭიროებებიდან გამომდინარე, ბავშვებისთვისაც ვყიდულობთ, მაგრამ არასწორია, როცა 9-10 წლის ბავშვი ძვირადღირებულ ტელეფონს ატარებს. ამ შემთხვევაში არა მხოლოდ, ძვირადღირებული საჩუქრის გაუფასურება ხდება, არამედ მოთხოვნების. იმდენადაც კი, რომ ბავშვი შეიძლება იმ მდგომარეობამდე მივიყვანოთ, დაკარგოს განცდა თუ რა უნდა, რა სურს. ამ შემთხევაში მშობელი ბავშვს არ აძლევს სურვილების ხანგრძლივად შენარჩუნების საშუალებას. სურვილები კი ქმნის მოტივაციას და მიზნამდე სწორი გზების დასახვის საშუალებას.

- რა შემთხვევაში შეიძლება იყოს დამაზიანებელი ჯილდო?

- როცა მოზარდს კონკრეტული ჯილდოსთვის არაფერი გაუკეთებია და ის მან მაინც მიიღო, ეს ძალიან საფრთხილოა, რადგან მან შეიძლება სრულიად დაკარგოს მოტივაცია და მიზანი, უფრო მეტიც, ვეღარ გაიგოს რა უნდა ცხოვრებაში. მშობელს ჰგონია გაახარებს ბავშვს, მაგრამ ეს საჩუქარი შეიძლება დამაზიანებელი იყო მისთვის. ყველას გვაქვს პროფესიული მიზნები, ოცნებები და თუ ისინი ჩვენთან მზამზარეულად მოვა, მაშინ საკუთარ ადგილს ვეღარ ვიპოვით. ეს ადამიანები კი ხშირად დეპრესიისკენ არიან მიდრეკილები, უქვეითდებათ მოტივაცია და ეკარგებათ ცხოვრების მიზანი. აქვე დავამატებ, რომ როცა საჩუქრის გაუფასურება ხდება, ასეთ დროს იკარგება საჩუქრის მიღებით გამოწვეული სიხარულის განცდის ხანგრძლივობა - უხარიათ ხანმოკლე პერიოდი და თითქოს არაფერი მომხდარა ისე აგრძელებენ ცხოვრებას.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

სპეციალურ მასწავლებლებს სერტიფიკატები გადაეცათ

ქულას მუშაობის დასრულებისთანავე დაინახავთ - NAEC ინფორმაციას ავრცელებს

პიროვნება

„სასკოლო საზოგადოების სიძლიერე გულისხმობს ურთიერთთანამშრომლობას და მოვალეობის სწორად გადანაწილებას“

„პოზიტიური სასკოლო გარემო პირველ რიგში ნიშნავს გარემოს, რომელიც ხელსაყრელი და შესაბამისია თავისუფალი და კრიტიკულად მოაზროვნე მოქალაქის ჩამოყალიბებისთვის“

სპორტული შეჯიბრებები, რადგან ამ დროს იქმნებოდა საუკეთესო, პოზიტიური თანამშრომლობითი გარემო და მიყალიბდებოდა ემპათიის უნარი თანატოლის მიმართ 

ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი მიზანდასახულნი, შრომისმოყვარენი და შემოქმედებითნი არიან
სკოლები

მათ იცეკვეს, იმღერეს, სიტყვა წარმოთქვეს და შემოდგომაზე ვრცლად ისაუბრეს

არმატებულ სპორტსმენებს სკოლაში მოსწავლეებმა და პედაგოგებმა საზეიმო დახვედრა მოუწყვეს

 ღონისძიებას მასწავლებლები:  ლალი წულაია და ელენე სიხარულიძე, ხელმძღვანელობდნენ 

საინტერესო

მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში მასწავლებლების კვალიფიკაციის ამაღლების პროცესში ნაბიჯები გადაიდგა, ჯერ კიდევ ბევრი გამოწვევაა 

ზარდების ემოციური და ფსიქოლოგიური მდგომარეობა ხშირად იცვლება, რაც ზეგავლენას ახდენს მათ ქცევასა და სწავლის უნარზე

AI განმარტებით, მასწავლებლის ჩაცმულობა მაინც დამოკიდებულია სკოლის კულტურასა და პოლიტიკაზე 

დისგრაფია სწავლის უნარის სპეციფიკური დარღვევაა - რა უნდა იცოდნენ მასწავლებლებმა და მშობლებმა

სიახლეები
საზოგადოება