სიახლეები
სიახლეები

გიორგი მაჩაბლის პასუხი მასწავლებლის საქმიანობის დაწყების, პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის შეჩერების მოთხოვნაზე
23-02-2018
-
+


პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრმა რამდენიმე თვის წინ დაიწყო ხელმოწერების შეგროვება მასწავლებლის საქმიანობის დაწყების, პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის მოქმედების შეჩერების მოთხოვნით. 

პეტიციაში ავტორი, პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრის ხელმძღვანელი, დავით ფერაძე აღნიშნავს, რომ სქემის მოქმედების პირობებში, რეალური გახდა, რომ მასწავლებელთა ანაზღაურების ზრდის ოფიციალური სისტემა აღარ არსებობს; პედაგოგთა საზოგადოებაში ადრინდელზე მეტია დაბალი მოტივაცია და ამით გამოწვეული დაბალი კომპეტენციები, პედაგოგის პროფესია გახდა არაპრესტიჟული, მასწავლებელი სოციალურად ახლა უფრო დაუცველია, ხოლო მოსწავლეს წაერთვა უფლება მიიღოს მაღალი ხარისხის განათლება.

მიმართვა, რომელსაც 1066 ადამიანი აწერს ხელს, საქართველოს მთავრობას გაეგზავნა, რადგან სწორედ საქართველოს მთავრობის დადგენილებით მოქმედებს აღნიშნული სქემა. მთავრობისადმი გაგზავნილი მიმართვის პასუხად პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრმა მიიღო მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის დირექტორის, გიორგი მაჩაბლის წერილი. 

გთავაზობთ წერილს:

„მოგახსენებთ, რომ მასწავლებლის საქმიანობის დაწყების, პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემა (შემდგომში - სქემა) სწორედ ის დოკუმენტია, რომელიც ზოგადი განათლების მიმართულებას სთავაზობს მასწავლებელთა სახელფასო ზრდის მკაფიოდ გაწერილ სისტემას, რომელიც პირდაპირაა დაკავშირებული მასწავლებლის კარიერულ წინსვლასთან. შესაბამისად, ვერ დავეთანხმებით განცხადებაში მოყვანილ გარემოებას, თითქოს აღარ არსებობს მასწავლებელთა ანაზღაურების ზრდის ოფიციალური სისტემა. თვალსაჩინოებისთვის, გაცნობებთ, რომ 2015 წლიდან, ანუ სქემის ამოქმედების პერიოდიდან დღემდე უკვე რამდენიმე ეტაპად განხორციელდა მასწავლებელთა ხელფასის ზრდა: 

2015 წლის 1 სექტემბრიდან: 

მასწავლებლის საბაზო თანამდებობრივი სარგო გაიზარდა 50 ლარით (17%-ით) და გახდა 355 ლარი; 

უფროსი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 160 ლარით; 

წამყვანი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 250 ლარით; 

მენტორის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 300 ლარით. 

2016 წლის 1 აპრილიდან: 

მასწავლებლის საბაზო თანამდებობრივი სარგო გაიზარდა 50 ლარით (ჯამში 33%-ით) და გახდა 405 ლარი. 

უფროსი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 180 ლარით. 

წამყვანი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 270 ლარით. 

მენტორის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 400 ლარით.

2017 წლის 1 იანვრიდან:

უფროსი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 320 ლარით.

წამყვანი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 500 ლარით.

მენტორის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 700 ლარით.

2018 წლის 1 თებერვლიდან:

წამყვანი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 700 ლარით;

მენტორის სტატუსის მქონე მასწავლებლის დანამატი სრული დატვირთვის შემთხვევაში განისაზღვრა 1000 ლარით.

ზემოაღნიშნულიდან გამომდინარე, უსაფუძვლოდ მიგვაჩნია განმცხადებლის მხრიდან იმის მტკიცება, რომ „მასწავლებელი სოციალურად ახლა უფრო დაუცველია“. ვფიქრობთ, ზემოთ მოყვანილი ფაქტები საპირისპიროს ამტკიცებს. ცხადია, მასწავლებლების, ისევე, როგორც სხვა მოქალაქეების, სოციალური პირობების გაუმჯობესებაზე ზრუნვა სახელმწიფოს მუდმივი ზრუნვის საგანი უნდა იყოს. 

ამასთანავე, სიზუსტეს არის მოკლებული განცხადება, თითქოს სქემის ამოქმედების შედეგად მასწავლებლის პროფესია გახდა არაპრესტიჟული. პირიქით, სქემა მასწავლებლის კარიერული წინსვლის შესაძლებლობების შეთავაზებით (რაც, თავის მხრივ, სახელფასო ზრდასთან არის დაკავშირებული) ხელს უწყობს ამ პროფესიის პოპულარიზაციას, პროფესიაში მყოფი ადამიანების წახალისებას და მათი პრესტიჟის ზრდას. Eschool-ის მონაცემების მიხედვით, მხოლოდ 2017-2018 სასწავლო წლის განმავლობაში 1300 პრაქტიკოსმა მასწავლებელმა შეიცვალა სტატუსი და გახდა უფროსი მასწავლებელი,ხოლო 2017 წლის ბოლოს გარე დაკვირვების პილოტირების რეჟიმში გავლის შედეგად 42-მა მასწავლებელმა მოიპოვა წამყვანი მასწავლებლის სტატუსი. გარდა ამისა, სისტემაში გაჩნდნენ მენტორის სტატუსის მქონე მასწავლებლები. 2018 წელს ათასობით პრაქტიკოს მასწავლებელს აქვს სტატუსის ცვლილების შესაძლებლობა, ასევე 500-ზე მეტ მასწავლებელს ექნება საშუალება გარე დაკვირვების გზით აიმაღლოს თავისი სტატუსი.

მიგვაჩნია, რომ დაუსაბუთებულია განაცხადი, თითქოს „პედაგოგთა საზოგადოებაში ადრინდელზე მეტია დაბალი მოტივაცია და ამით გამოწვეული დაბალი კომპეტენციები...“ საინტერესო იქნებოდა იმის ცოდნა, თუ რომელ დროს ადარებს ავტორი არსებულ მდგომარეობას და რა საზომით ზომავს მოტივაციის დონეს მასწავლებლებში. გარდა ამისა, ჩვენთვის მთლიანად აუხსნელია მიზეზ-შედეგობრივი კავშირი მოტივაციის შემცირებასა და კომპეტენციის კლებას შორის, მითუმეტეს, კომპტენციის კლება - ასეთი რამ არ ხდება, პროფესიაში მყოფმა ადამიანმა შეიძლება მხოლოდ გააუმჯობესოს ან არ გააუმჯობესოს თავისი კომპეტენცია. Eschool-ის მონაცემების მიხედვით, მხოლოდ 2017-2018 სასწავლო წლის განმავლობაში 40 800-მა მასწავლებელმა ატვირთა მათ მიერ განხორციელებული აქტივობების დამადასტურებელი დოკუმენტაცია შესაფასებლად. ვფიქრობთ, წარმოდგენილი სტატისტიკური მონაცემები არ მეტყველებს მასწავლებელთა დაბალ მოტივაციაზე.

განცხადების ავტორი წერს, რომ „სქემის მოთხოვნები თავისი ვადებით, მასშტაბურობითა და სიძნელით წინააღმდეგობაში მოდის სქემითვე გათვალისწინებულ მიზანთან, რომელიც გულისხმობს ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებაში სწავლა-სწავლების ხარისხის გაუმჯობესებას, მასწავლებლის კომპეტენციის ამაღლებას, მის პროფესიულ განვითარებასა და კარიერულ ზრდას“. თუმცა განცხადებაში უფრო დაკონკრეტებული არაა, ზუსტად რაში მდგომარეობს ვადებთან დაკავშირებული პრობლემა. მოგეხსენებათ, უფროსი და წამყვანი მასწავლებლის სტატუსის მქონე მასწავლებლებს განსაზღვრული აქვთ კონკრეტული ვადები სტატუსის შესანარჩუნებლად (რომელიც სქემის ამოქმედების პერიოდიდან 4 წლით განისაზღვრებოდა), ხოლო პრაქტიკოს მასწავლებლებს და მენტორებს ასეთ ვადებს არ უწესებს სქემა. რაც შეეხება „მასშტაბურობას“ და „სიძნელეს“, შესაძლებელია ავტორი გულისხმობს იმ აქტივობების ჩამონათვალს, რომელთა შესრულების შედეგადაც მასწავლებლები დააგროვებენ შესაბამის კრედიტქულებს სტატუსის შესანარჩუნებლად და წინსვლისთვის. საქმე ის გახლავთ, რომ სქემით განსაზღვრული მთელი ამ აქტივობებიდან სავალდებულოდ შესასრულებელი მხოლოდ მცირე ნაწილია (2 ან 3) სხვადასხვა სტატუსის მქონე მასწავლებლებისთვის, დანარჩენი კი მათ თვითონ უნდა შეარჩიონ არსებული ჩამონათვალიდან. გასათვალისწინებელია ისიც, რომ მასწავლებელს შეუძლია თვითონაც გახდეს სხვა, დამატებითი აქტივობის ინიციატორი და ამ გზით მოიპოვოს კრედიტქულა. მასწავლებელს შეუძლია ამ ყველაფრის დროში გადანაწილება და ეტაპობრივად შესრულება, რაც, ვფიქრობთ, არ წარმოადგენს განსაკუთრებულ სირთულეს. 

ჩვენთვის და, დარწმუნებული ვართ, თქვენთვისაც ცნობილია, რომ მასწავლებლების დიდი ნაწილი ყოველდღიურ პრაქტიკაში ისედაც ახორციელებს ამ აქტივობებს, მაგ.: იყენებს ისტ-ს სასწავლო პროცესში, მუშაობს სსსმ მოსწავლესთან, გეგმავს და ახორციელებს სასწავლო თუ სოციალურ პროექტებს, გადის ტრენინგებს, მონაწილეობს ან უძღვება სამუშაო შეხვედრებს კათედრაზე, მონაწილეობს კონფერენციებში და ა.შ.. რაც შეეხება, შედარებით „რთულ“ აქტივობებს (თუკი ეს იგულისხმება „სიძნელეში“), როგორიცაა, მაგალითად, საკუთარი პრაქტიკის ან სკოლის საჭიროებების კვლევა, ანდა სასწავლო რესურსის და მეთოდური ლიტერატურის შექმნა, ამ ტიპის საქმიანობა მხოლოდ მაღალ (წამყვანის და მენტორის) სტატუსზე გადასასვლელად სჭირდება მასწავლებელს. თანაც, ვფიქრობთ, არც ეს უნდა იყოს დაუძლეველი მასწავლებლებისთვის. 

ამასთანავე, მოგახსენებთ, რომ მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი მუდმივად ატარებს კვლევებს, გამოკითხვებს და მონიტორინგს სქემის მიმდინარეობის შესახებ, რის საფუძველზეც მუდმივად წარადგენს რეკომენდაციებს მარეგულირებელ დოკუმენტებში ცვლილებების შეტანის მიზნით. ამ ეტაპზე მიმდინარეობს მუშაობა არაერთი მიმართულებით, მათ შორისაა სქემის ფარგლებში ბიუროკრატიის ხარისხის საგრძნობლად შემცირება და მათთვის უფრო მოქნილი სისტემის შეთავაზება, რათა გაუადვილდეთ მუშაობა როგორც მასწავლებლებს, ისე სკოლის ადმინისტრაციას და შეფასების ჯგუფებს. ამდენად, ჩვენთვის ღირებულია კონკრეტული არგუმენტირებული შენიშვნა, რჩევა თუ კვალიფიციური რეკომენდაცია, რომელიც დაგვეხმარება მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების, მათი კარიერული და სოციალური წახალისების მექანიზმების დახვეწაში, რაც საბოლოოდ ხელს შეუწყობს სკოლებში სწავლა-სწავლების ხარისხის გაუმჯობესებას,“ - აღნიშნულია წერილში.

გიორგი მაჩაბლის წერილს წერილითვე უპასუხა პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრის ხელმძღვანელმა დავით ფერაძემ. მისი წერილს გაეცანით ამ ბმულზე

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

ოთხი მწერალი, რომლის შემოქმედებაც საგამოცდო პროგრამაში აღარ არის - ეროვნულები 2025

ქართულის საგამოცდო პროგრამაში შეტანილ ცვლილებებზე განათლების სამინისტრო განმარტებას აკეთებს

„ბედნიერი ერი“, ყვარყვარე თუთაბერი“, „გოგჩა“... ეროვნულების პროგრამიდან ამოღებულია

2025 წლის ეროვნული გამოცდების პროგრამები ცნობილია - NAEC

ავტორიზაციის დებულებაში ცვლილება შევიდა - ვის ეხება 10-დღიანი ვადა

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია ნდობაზე დაფუძვნებული მეგობრობა, პოზიტიური ურთიერთობა

სკოლები

სვანეთის მუზეუმთან და მესტიის ბიბლიოთეკასთან თანამშრომლობით, მოსწავლეებმა შთამბეჭდავი პრეზენტაციები გამართეს 

ამჯერად, პროექტის - „ჯანსაღი ცხოვრების წესი“, ფარგლებში მეორე კლასში შემეცნებითი აქტივობა ჩატარდა 

სასკოლო საზოგადოებასთან ერთად ღონისძიებას ესწრებოდნენ მშობლები. ღონისძიება ძალიან საინტერესო და დასამახსოვრებელი იყო 

„ჩვენ ბევრჯერ დავწერთ ისტორიას. ბევრ მწვერვალს დავიპყრობთ, როგორც საგანმანათლებლო, ასევე სპორტულ სარბიელზე“ 

საინტერესო

6 ყველაზე რთული გამოცდა მსოფლიოში

მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში მასწავლებლების კვალიფიკაციის ამაღლების პროცესში ნაბიჯები გადაიდგა, ჯერ კიდევ ბევრი გამოწვევაა 

ზარდების ემოციური და ფსიქოლოგიური მდგომარეობა ხშირად იცვლება, რაც ზეგავლენას ახდენს მათ ქცევასა და სწავლის უნარზე

AI განმარტებით, მასწავლებლის ჩაცმულობა მაინც დამოკიდებულია სკოლის კულტურასა და პოლიტიკაზე 

სიახლეები
საზოგადოება