სიახლეები
სიახლეები

რა განსხვავებაა დეკლარატიულ, პროცედურულ და პირობისეულ ცოდნას შორის? - სამივე კატეგორიის მაგალითი
20-06-2022
-
+


ცოდნის სამი კატეგორია არსებობს - დეკლარატიული, პროცედურული და პირობისეული. ახალ ეროვნულ სასწავლო გეგმაში დიდი ყურადღება ეთმობა თითოეული მათგანის მნიშვნელობას.

თანამედროვე მიდგომებით სწავლება მხოლოდ გაკვეთილის ახსნას არ გულისხმობს. მასწავლებელმა იმდენი უნდა შეძლოს, რომ თითოეულ მოსწავლეს სამივე კატეგორიის ცოდნა ჰქონდეს.

საინტერესოა, რა განსხვავებაა დეკლარატიულ, პროცედურულ და პირობისეულ ცოდნას შორის? ამისთვის განვმარტოთ, რას ნიშნავს ცოდნის თითოეული კატეგორია და მოვიყვანოთ მაგალითები.

დეკლარატიული ცოდნა პასუხობს კითხვას - რა ვიცი? ის გულისხმობს ფაქტების, წესების, კანონებისა და პრინციპების თეორიულ ცოდნას. მარტივად რომ ავხსნათ, ცოდნის ეს კატეგორია მიანიშნებს, რა თეორიული ინფორმაცია აქვს მოსწავლეს? მაგალითად, შეიძლება მოსწავლემ ჩამოაყალიბოს წესი, რა არის ნაცვალსახელი და ამასთან, ჩამოთვალოს ნაცვალსახელის ჯგუფებიც, თუმცა ეს ინფორმაცია ჰქონდეს მხოლოდ თეორიული სახით და საჭიროების შემთხვევაში ვერ დაასახელოს, რომელია წინადადებაში ნაცვალსახელი.

პროცედურული ცოდნა პასუხობს კითხვას - როგორ გავაკეთო? როგორ შევასრულო? ესაა მოსწავლის უნარი. ის დეკლარატიული ცოდნისგან იმით განსხვავდება, რომ თეორიული ცოდნის გარდა მოიცავს პრაქტიკულ მოქმედებებსაც. ამ კა­ტე­გო­რი­ის ცოდ­ნას მიეკუთვნება: ამოცანის ამოხსნა, წერილობითი ნამუშევრის შედგენა, ცდის ჩატარება. პროცედურული ცოდნა პრაქ­ტი­კუ­ლი მოქ­მე­დე­ბე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე ვითარდება ანუ მოსწავლე სწავლობს ქმედებების საფუძველზე. თუ ზემოთ მოყვანილი მაგალითის მიხედვით ვიმსჯელებთ, პროცედურული ცოდნის შემთხვევაში მოსწავლე შეძლებს, ამოიცნოს წინადადებაში ნაცვალსახელები.

პირობისეული ცოდნა კი პასუხობს შეკითხვებს: როდის, რა შემთხვევაში? რატომ? ცოდნის ეს კატეგორია გულისხმობს დეკლარატიული და პროცედურული ცოდნის გამოყენების პირობების გააზრებას. მოსწავლეს შეუძლია საგნები, მოვლენები, სიტუაციები დაუკავშიროს ერთმანეთს, გაიაზროს, მას აქვს კატეგორიზაციის უნარი. მოსწავლემ იცის მიღებული ცოდნა როდის და რა პირობებში გამოიყენოს რეალურ ცხოვრებაში. მაგალითად, დასახელებული მაგალითის მიხედვით, მას არა მხოლოდ ნაცვალსახელების ამოცნობა  შეუძლია, არამედ ის ხვდება, რომელი ჯგუფის ნაცვალსახელი როდის უნდა გამოიყენოს წერასა თუ საუბარში.

ცოდნის კატეგორიები კიდევ ერთხელ რომ შევადაროთ მარტივი მაგალითების მიხედვით:

დეკლარატიული ცოდნის დროს მოსწავლემ იცის მხატვრული ხერხის განმარტება.

პროცედურული ცოდნის შემთხვევაში მოსწავლეს შეუძლია ტექსტში მხატვრული ხერხების ამოცნობა.

პირობისეული ცოდნის დროს მოსწავლე არა მხოლოდ ამოიცნობს მხატვრულ ხერხებს ტექსტში, არამედ შეუძლია, იმსჯელოს, რატომ გამოიყენა მწერალმა ესა თუ ის მხატვრული ხერხი, რისი თქმა სურდა ამით? და ასაბუთებს რატომ ფიქრობს ასე.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

4-დღიანი დასვენება სკოლებისა და ბაღებისთვის - მომდევნო კვირის უქმეები შრომის კოდექსითაა განსაზღვრული

ორი საგამოცდო საგანი, რომელთა ტესტის სტრუქტურას საგნის ჯგუფის ექსპერტები აპლიკანტებს გააცნობენ

პიროვნება

„უნდა გიყვარდეს ყველა მოსწავლე, მიუხედავად იმისა, კარგად სწავლობს თუ ცუდად“...

 

„დამრიგებლებად დავამატებდი მათ, ვისაც საათობრივი დატვირთვა არ ექნება და მშობელთან ერთდ დაგეგმავს მოსწავლის დღეს“ - თეონა ადეიშვილი, ვანის N2 საჯარო სკოლის დირექტორი

„განათლება ქმნის თავისუფალ და მოაზროვნე ადამიანს“ – ძველი აბაშის საჯარო სკოლის დირექტორის ხედვა მოსწავლეზე, სკოლასა და მომავალზე
სკოლები
 
„სკოლის დირექცია მადლობას უხდის საინტერესო აქტივობისათვის პედაგოგებს: ნაზი ხუციშვილსა და სერგო ბერიძეს“

აქტივობას ხელმძღვანელობდა ვარდითერ იუზბაშიანი

„პატარა ძიუდოისტის  სახელი არაერთჯერ გაჟღერდება მსოფლიო არენებზე“
 
საინტერესო

მასწავლებელს მის დასახმარებლად რამდენიმე ხრიკის გამოყენება შეუძლია.

რა ხრიკები უნდა გამოიყენოთ მოსწავლესთან, რომელსაც დამახსოვრება უჭირს? - რჩევები მასწავლებლებისთვის 

სიახლეები
საზოგადოება