სიახლეები
სიახლეები

რიცხვით სახელთა მართლწერის წესები, რომელთა ცოდნაც გამოცდების პერიოდში ყველას დასჭირდება 
01-07-2022
-
+


რიცხვით სახელთა მართლწერა ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი საკითხია, რომელიც აბიტურიენტებმაც და მასწავლებლებმაც უნდა იცოდნენ. იმის გათვალისწინებით, რომ ბოლო პერიოდში არაერთი ცვლილება შევიდა მართლწერის საკითხებში გთავაზობთ, თანდებულიან და ნაწილაკდართულ რიცხვით სახელთა მართლწერას: 

1. რაოდენობითი რიცხვითი სახელის ციფრ(ებ)ით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს თანდებულები და ბრუნვის ნიშნები, სახელობითი ბრუნვის ნიშნის გარდა: 15-ვით, 25-ის(ა)თვის, 38- ის(ა)კენ, 59-ის(ა)გან, 22-ში, 35-ზე, 16-თან, 8-იდან, 5-ამდე, 287-ამდე, 26-ამდე.

2. რიგობით რიცხვით სახელთა რომაული ციფრით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს ბრუნვის ნიშანი, თანდებული და ნაწილაკი. მაგალითად: XV-სღა, დავით IV-ის(ა)თვის, ვახტანგ VI- ის(ა)გან, ერეკლე II-ისგანაც, გიორგი III-სვე.

3. რიგობითი რიცხვითი სახელების არაბული ციფრით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს ბრუნვის ნიშანი, თანდებული, ნაწილაკი და რიგობითობის მაწარმოებელი აფიქსი. მაგალითად: დავით მე-4-ის(ა)თვის, ვახტანგ მე-6-ის(ა)გან, ერეკლე მე-2-ისგანაც, 38-ემღა...

გასარკვევია, როგორ დაიწეროს -მდე და -დან თანდებულებიანი რიცხვითი სახელები. ასეთ ფორმებში უნდა შენარჩუნდეს ბრუნვის ნიშანიცა და თანდებულიც. ამიტომ დაიწერება ამგვარად: 5-იდან, 27-იდან, 43-იდან... 8-იდან, 9-იდან, 28-იდან, 29-იდან... მცდარია ამ ფორმათა ბოლო ხანს გავრცელებული შემდეგი დაწერილობა: 5-დან, 27-დან, 43-დან... ხოლო -მდე/ამდე თანდებულიანი ფორმები დაიწერება ასე: 5-ამდე, 287-ამდე, 26-ამდე, 57-ამდე... რაც შეეხება ხმოვანფუძიან რიცხვით
სახელებს, რვასა და ცხრას (ან მათ შემცველ სხვა რთულ რიცხვით სახელებს), მათ დაერთვის -მდე (და არა -ამდე). შესაბამისად, დაიწერება ასე: 8-მდე, 9-მდე, 28-მდე, 29-მდე..

-ც
და -ღა ნაწილაკები რიცხვით სახელს (ისევე როგორც სხვა სახელებს) ბრუნვის ნიშნის შემდეგ დაერთვის, ამიტომ ამ ნაწილაკებდართული რაოდენობითი რიცხვითი სახელები ისე უნდა დაიწეროს, როგორც თანდებულიანი ფორმები: 2-ღა, 2-მაღა, 2-სღა, 2-ისღა, 2-ითღა, 2-ადღა; 2-ც, 2-მაც, 2-საც, 2-ისაც, 2-ითაც, 2-ადაც... ბრუნვის ნიშნების გამოყოფის გარეშე ვერ მოხერხდება კონტექსტის სათანადოდ გააზრება. მაგალითად: 2-სღა დარჩა მოსატანი წიგნები თუ 2-ღა დარჩა მოსატანი წიგნები? რა თქმა უნდა, 2-სღა დაწერილობის გარეშე აზრი გაუგებარი რჩება. ამიტომ მართებული იქნება -ღა ნაწილაკთან ერთად ბრუნვის ნიშანიც (სახელობითი ბრუნვის ნიშნის გარდა) გამოიყოს დეფისით. ამგვარად, -ღა და -ც ნაწილაკებიან რიცხვით სახელებთან ბრუნვის ნიშნები დაიწერება: 2-ღა, 2-მაღა, 3-ისღა, 27-ღა, 32-მაც, 10-ც, 10-საც და ა. შ.

დამაატებითი დეტალების სანახავად გადადით ბმულზე

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

მედალოსანი მოსწავლეების ფინანსური წახალისების წესი დამტკიცდა - ვინ მიიღებს 500 და 300 ლარს

მასწავლებლებს განაცხადის გასაკეთებლად ვადა დღის ბოლომდე აქვთ - დეტალები

„მე რომ მასწავლებელი ვიყო“... - როგორ გაკვეთილებს ჩაატარებდნენ მოსწავლეები - რჩევები პედაგოგებს ბავშვებისგან

მასწავლებლები ამ საგნებში გამოცდას პირველად ჩააბარებენ - შეფასების სქემა და ტესტის ნიმუშები

გამოცდაზე გამსვლელი პედაგოგების საყურადღებოდ - დამხმარე კრებულები და პროგრამები გამოქვეყნდა
პიროვნება

„მასწავლებლობა ჩემთვის, შთაგონება და სულის ძახილი“ - გაიცანით 2025 წლის მასწავლებლის გლობალური ჯილდოს კონკურსის გამარჯვებული ეკა სეფიაშვილი

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

სკოლები

სკოლაში გაზაფხულის პირველი დღესასწაულები განსაკუთრებულად აღინიშნა

ღონისძიებაზე მოსწავლეებმა წაიკითხეს ლექსები, ცნობილი ადამიანების მიერ დედებისადმი მიძღვნილი ფრაზები

პატარებმა დედებს მხატვრულად წაკითხული ლექსებიც მიუძღვნეს

საინტერესო

მასწავლებელს მის დასახმარებლად რამდენიმე ხრიკის გამოყენება შეუძლია.

რა ხრიკები უნდა გამოიყენოთ მოსწავლესთან, რომელსაც დამახსოვრება უჭირს? - რჩევები მასწავლებლებისთვის 

სიახლეები
საზოგადოება