სიახლეები
სიახლეები

რიცხვით სახელთა მართლწერის წესები, რომელთა ცოდნაც გამოცდების პერიოდში ყველას დასჭირდება 
01-07-2022
-
+


რიცხვით სახელთა მართლწერა ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი საკითხია, რომელიც აბიტურიენტებმაც და მასწავლებლებმაც უნდა იცოდნენ. იმის გათვალისწინებით, რომ ბოლო პერიოდში არაერთი ცვლილება შევიდა მართლწერის საკითხებში გთავაზობთ, თანდებულიან და ნაწილაკდართულ რიცხვით სახელთა მართლწერას: 

1. რაოდენობითი რიცხვითი სახელის ციფრ(ებ)ით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს თანდებულები და ბრუნვის ნიშნები, სახელობითი ბრუნვის ნიშნის გარდა: 15-ვით, 25-ის(ა)თვის, 38- ის(ა)კენ, 59-ის(ა)გან, 22-ში, 35-ზე, 16-თან, 8-იდან, 5-ამდე, 287-ამდე, 26-ამდე.

2. რიგობით რიცხვით სახელთა რომაული ციფრით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს ბრუნვის ნიშანი, თანდებული და ნაწილაკი. მაგალითად: XV-სღა, დავით IV-ის(ა)თვის, ვახტანგ VI- ის(ა)გან, ერეკლე II-ისგანაც, გიორგი III-სვე.

3. რიგობითი რიცხვითი სახელების არაბული ციფრით გამოსახვისას დეფისით უნდა გამოიყოს ბრუნვის ნიშანი, თანდებული, ნაწილაკი და რიგობითობის მაწარმოებელი აფიქსი. მაგალითად: დავით მე-4-ის(ა)თვის, ვახტანგ მე-6-ის(ა)გან, ერეკლე მე-2-ისგანაც, 38-ემღა...

გასარკვევია, როგორ დაიწეროს -მდე და -დან თანდებულებიანი რიცხვითი სახელები. ასეთ ფორმებში უნდა შენარჩუნდეს ბრუნვის ნიშანიცა და თანდებულიც. ამიტომ დაიწერება ამგვარად: 5-იდან, 27-იდან, 43-იდან... 8-იდან, 9-იდან, 28-იდან, 29-იდან... მცდარია ამ ფორმათა ბოლო ხანს გავრცელებული შემდეგი დაწერილობა: 5-დან, 27-დან, 43-დან... ხოლო -მდე/ამდე თანდებულიანი ფორმები დაიწერება ასე: 5-ამდე, 287-ამდე, 26-ამდე, 57-ამდე... რაც შეეხება ხმოვანფუძიან რიცხვით
სახელებს, რვასა და ცხრას (ან მათ შემცველ სხვა რთულ რიცხვით სახელებს), მათ დაერთვის -მდე (და არა -ამდე). შესაბამისად, დაიწერება ასე: 8-მდე, 9-მდე, 28-მდე, 29-მდე..

-ც
და -ღა ნაწილაკები რიცხვით სახელს (ისევე როგორც სხვა სახელებს) ბრუნვის ნიშნის შემდეგ დაერთვის, ამიტომ ამ ნაწილაკებდართული რაოდენობითი რიცხვითი სახელები ისე უნდა დაიწეროს, როგორც თანდებულიანი ფორმები: 2-ღა, 2-მაღა, 2-სღა, 2-ისღა, 2-ითღა, 2-ადღა; 2-ც, 2-მაც, 2-საც, 2-ისაც, 2-ითაც, 2-ადაც... ბრუნვის ნიშნების გამოყოფის გარეშე ვერ მოხერხდება კონტექსტის სათანადოდ გააზრება. მაგალითად: 2-სღა დარჩა მოსატანი წიგნები თუ 2-ღა დარჩა მოსატანი წიგნები? რა თქმა უნდა, 2-სღა დაწერილობის გარეშე აზრი გაუგებარი რჩება. ამიტომ მართებული იქნება -ღა ნაწილაკთან ერთად ბრუნვის ნიშანიც (სახელობითი ბრუნვის ნიშნის გარდა) გამოიყოს დეფისით. ამგვარად, -ღა და -ც ნაწილაკებიან რიცხვით სახელებთან ბრუნვის ნიშნები დაიწერება: 2-ღა, 2-მაღა, 3-ისღა, 27-ღა, 32-მაც, 10-ც, 10-საც და ა. შ.

დამაატებითი დეტალების სანახავად გადადით ბმულზე

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

საქართველოში მოსწავლეთა 11.3%, ელექტრონულ სიგარეტს, 11.6% კი თამბაქოს მოიხმარს - დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრი

განათლებული მასწავლებელი ინვესტიციაა განათლებულ მომავალში

რა ცვლილებები შეეხება ადგილობრივ სკოლამდელ დაწესებულებებს ცნობილია

როგორია ხალი წელი ხელოვნების გაკვეთილზე? - დღეს მოგიყვებით კრეატიულობისა და მხიარულების სინთეზზე... 

ცნობილია, რომელი უმაღლესის ავტორიზაციის ხელახალი განხილვა იქნება 27 დეკემბერს 

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

ღონისძიებას ხელმძღვანელობდნენ - კლასის დამრიგებელი თამილა დუმბაძე და ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი მაია აბულაძე

სკოლაში ზღაპრული განწყობა და ჯადოსნური ემოციები დაატრიალეს

საინტერესო

როგორია ხალი წელი ხელოვნების გაკვეთილზე? - დღეს მოგიყვებით კრეატიულობისა და მხიარულების სინთეზზე... 

დღეს, განვიხილავთ იდეებს, რომლებიც მოსწავლეებს სიამოვნებას მიანიჭებს და ბუნებასაც დაიცავს 

ჰიმნის შექმნა არა მხოლოდ მუსიკალური პროექტი, არამედ მთელი სკოლის გაერთიანების შესაძლებლობაა -   ის გვახსენებს, ვინ ვართ, რა გვაერთიანებს და რას ვზეიმობა

ბოლო ერთი კვირის აქტივობები მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ მოსწავლეებმა განიცადონ საერთო საახალწლო სიხარული... 

სიახლეები
საზოგადოება