სიახლეები
მსოფლიო, საინტერესო

თეფშების ცალკე ნაკრები ალერგიული ბავშვებისთვის, ცივი წყალი და მრავალფეროვანი რაციონი - როგორი კვებაა შვედეთის საბავშვო ბაღებში?
17-08-2022
-
+


შვედეთის საბავშვო ბაღებში დიდი ყურადღება ექცევა პედაგოგის პროფესიულ კვალიფიკაციას, რომელიც თავის თავში მოიცავს ცოდნას მათ შორის კვებისა და ნუტრიციოლოგიის საკითხებში.

ამასთან, არსებობს სახელმწიფოს დაქვემდებარებული ორგანიზაცია, რომელიც შვედეთის საბავშვო ბაღებისა და სკოლების საკვებზეა პასუხისმგებელი. ორგანიზაცია განსაზღვრავს რეკომენდაციებს თუ რა საკვები უნდა მიირთვან ბავშვებმა, როგორი უნდა იყოს მენიუ, ულუფა და სერვირებაც კი. 

ქვეყანაში ქეითერინგული კომპანიების პრაქტიკა არსებობს, რომლებიც საკვებს ამზადებენ და ბაღებს აწვდიან. შესაბამისად, გულდასმით მოწმდება საკვების წარმოებით, მომზადებითა და ტრანსპორტირებით დაკავებული კომპანიები. ისინი ვალდებულნი არიან გაიარონ ლიცენზია. მაგალითად, კომპანიას უნდა ჰქონდეს ცალკე სამზარეულო სივრცე ბავშვებისთვის, რომელთაც რაიმე პროდუქტზე აქვთ ალერგია. საკვების ტრანსპორტირებისას კი აუცილებლად უნდა შეინარჩუნონ გარკვეული ტემპერატურა. შემდეგ უკვე ბაღებმა უნდა შეინახონ საკვები განსაზღვრულ პირობებში. ამისთვის, კომპანია ბაღებს სპეციალურ გამათბობლებს აწვდის, საკვების მიწოდებამდე მისი ტემპერატურის შესანარჩუნებლად.

არიან ბაღები, რომლებსაც საკუთარი სამზარეულო აქვთ. მათ ლიცენზიის გავლის შემდეგ საკვების მომზადება თავად შეუძლიათ. იმ ბაღებში, კი რომელთა სამზარეულო სივრცე მოთხოვნებს ვერ აკმაყოფილებს, პერსონალი მხოლოდ საკვების სერვირებით არის დაკავებული.

მაგრამ სერვირებისასაც არსებობს გარკვეული ნორმები, რომლებსაც ბაღის თანამშრომლები იცავენ:

მაგალითად, ვეგეტარიანული სადილებისთვის ან ალერგიული ბავშვებისთვის თეფშების ცალკე ნაკრები არსებობს. უმეტესწილად, ვეგეტარიანულ საკვებისთვის თეთრი თეფშები გამოიყენება, ხორცისა და თევზისთვის - ცისფერი. 

შვედეთის საბავშვო ბაღებში აკრძალულია თხილეული. ასევე არსებულ საბავშვო საკვებში შაქრის დამატება. საკვების მიწოდებას შორის ინტერვალი სამ საათს არ უნდა აღემატებოდეს.

ლანჩის დროს ბავშვებს სთავაზობენ არჩევანს რძესა და წყალს შორის. ამასთან, რძის ცხიმიანობა არ უნდა აღემატებოდეს 0,5%-ს, წყალი კი უნდა იყოს ცივი, რადგან რაც უფრო თბილია, მასში უფრო მეტად მრავლდება ბაქტერიები, რაც, შესაძლოა, სხვადასხვა ინფექციური დაავადებების მიზეზი გახდეს. 

საკვების ბავშვებისთვის მიწოდებისას ჰიგიენის მაღალი დონე უნდა შენარჩუნდეს. ამიტომ ბაღის სამზარეულოში მომუშავე თანამშრომელს ეკრძალება გრძელი ფრჩხილები და ლაქი. ამასთან ერთად, მან უნდა გამოიყენოს ხელთათმანები. 

ბოსტნეულსა და ხილს ბავშვებს მთელი დღის განმავლობაში სთავაზობენ. ამასთან, არჩევანი, ბავშვის გემოვნების მიხედვით, მრავალფეროვანია. 



ზოგადად, შვედური საბავშვო ბაღების რაციონის ძირითადი პრინციპი - მრავალფეროვნებაა. შვედები თვლიან, რომ ბავშვებმა უნდა გასინჯონ რაც შეიძლება მეტი პროდუქტი. 

მენიუ ძირითადად შედგება შემდეგი საკვებისგან:

  • თევზი და ხორცი;
  • ვეგეტარიანული კერძები;
  • სხვადასხვა ფერის ბოსტნეული;
  • პური, პასტა და მარცვლეული.

ვეგეტარიანულ კერძებს იღებენ ის ბავშვებიც, რომელთა მშობლებიც ამას არ ითხოვენ, შედეგად ბავშვებს უყალიბდებათ გემოვნების უფრო ფართო სპექტრი, მათ თითქმის ყველაფრის ჭამა იციან. 

საინტერესოა, რომ შვედეთის ბაღებში კვირაში ერთხელ ბავშვებს აძლევენ ბლინებსა და ბარდის წვნიანს, ამას ვიტამინებისა და მიკროელემენტების შემცველობასთან კავშირი არ აქვს - ეს შვედური ტრადიციაა, რომელიც უკვე მრავალი წელია შენარჩუნებულია. ბავშვებს ეს ტრადიცია ძალიან მოსწონთ. 

ბავშვების ერთ-ერთი საყვარელი საკვები პასტაა, რომლის მომზადებისასაც, შესაძლო ალერგიის თავიდან ასაცილებლად, არ გამოიყენება კვერცხი. მარცვლეულიდან პოპულარულია კუსკუსი და ​ბულგური. ნახშირწყლებიდან - შვედ ბავშვებს განსაკუთრებულად უყვართ პიურე და კანიანად მომზადებული კარტოფილი. კარტოფილ ფრის და ზოგადად ზედმეტად შემწვარ საკვებს შვედეთის ბაღებში ვერ შეხვდებით.

ბაღში არის ბევრი დამატებითი ულუფა, ბავშვებს საკვების დამატება შეუძლიათ, მაგრამ ჭამის დაძალება მიღებული არ არის.

აღსანიშნავია, რომ მშობლები დეტალურად ინფორმირებულნი არიან თუ რას მიირთმევენ მათი შვილები - ეს საბავშვო ბაღების ერთ-ერთი ამოცანაა.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

ქულას მუშაობის დასრულებისთანავე დაინახავთ - NAEC ინფორმაციას ავრცელებს

გუდავაძე-პატარკაციშვილის ფონდი აგრძელებს მომავალი პედაგოგების წამახალისებელ სასტიპენდიო პროგრამას

რა შემთხვევაში არ შეინახავს ელჟურნალი განმავითარებელ კომენტარს - ეს უნდა გაითვალისწინოთ

KIU-სა და TUM-ის ახალი ერთობლივი სადოქტორო კვლევითი პროგრამა იწყება

KIU-სა და ბავარიის ხელოვნური ინტელექტის (AI) სააგენტოს შორის თანამშრომლობა დაიწყო

პიროვნება

„პოზიტიური სასკოლო გარემო პირველ რიგში ნიშნავს გარემოს, რომელიც ხელსაყრელი და შესაბამისია თავისუფალი და კრიტიკულად მოაზროვნე მოქალაქის ჩამოყალიბებისთვის“

სპორტული შეჯიბრებები, რადგან ამ დროს იქმნებოდა საუკეთესო, პოზიტიური თანამშრომლობითი გარემო და მიყალიბდებოდა ემპათიის უნარი თანატოლის მიმართ 

ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი მიზანდასახულნი, შრომისმოყვარენი და შემოქმედებითნი არიან
სკოლები

სასწავლო ვიზიტის თემა იყო სამოქალაქო განათლების მნიშვნელობა და ძლიერი სამოქალაქო საზოგადოების არსებობა

მოსწავლეებთან ერთად იმყოფებოდა სკოლის სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი შორენა ჭკუასელი

ილია ჭავჭავაძის მოთხრობის - „სარჩობელაზედ“ მიხედვით ჩატარდა კონფერენცია თემაზე - „ილია და ეპოქა“
საინტერესო

ზარდების ემოციური და ფსიქოლოგიური მდგომარეობა ხშირად იცვლება, რაც ზეგავლენას ახდენს მათ ქცევასა და სწავლის უნარზე

AI განმარტებით, მასწავლებლის ჩაცმულობა მაინც დამოკიდებულია სკოლის კულტურასა და პოლიტიკაზე 

დისგრაფია სწავლის უნარის სპეციფიკური დარღვევაა - რა უნდა იცოდნენ მასწავლებლებმა და მშობლებმა

სიახლეები
საზოგადოება