სიახლეები
საინტერესო

როგორ მივცეთ ბავშვებს სასწავლო მოტივაცია აკადემიური წლის დასაწყისში?
09-09-2023
-
+


არდადეგები იწურება. იმისთვის, რომ ხანგრძლივი დასვენებიდან სწავლაზე გადართვა მტკივნეული არ იყოს ფსიქოლოგები მშობლებსა და მასწავლებლებს უზიარებენ არაერთ რჩევას, თუ როგორ მისცენ მოსწავლეებს სასწავლო მოტივაცია.

როგორც ფსიქოლოგები გვეუბნებიან, სასწავლო წლის დასაწყისში დაბალი მოტივაციის მიზეზი შესაძლოა იყოს შემდეგი:

  • რთული ურთიერთობები მასწავლებელთან ან თანაკლასელებთან;
  • მოსწავლეს არ ესმის, რატომ დადის სკოლაში;
  • წინა წლის სასწავლო დანაკარგები. 

ამასთან, არსებობს ორი სახის მოტივაცია - შინაგანი და გარეგანი. შინაგანი მოტივაციის დროს ადამიანის ქცევას საფუძვლად უდევს მისივე ინტერესები. გარეგანია კი როდესაც მოსწავლეს სწავლისკენ მაგალითად, ჩვენ ვუბიძგებთ. ასეთი მოტივაციის დროს ხშირად მოსწავლე სწავლობს კარგი შეფასების მიღებისთვის, დასჯის თავიდან აცილების მიზნით, მშობლის საამებლად და ა.შ.

ამიტომ საუკეთესო გადაწყვეტილებაა ბავშვს თვითმოტივაცია ვასწავლოთ, რადგან ზრდასრულ ცხოვრებაში მას არავინ ეტყვის - „გთხოვ წადი სამსახურში, შენ იქ მოგეწონება და კოლეგებს დაუმეგობრდები“. 

როგორ განვუვითაროთ ბავშვს სწავლის თვითმოტივაცია?

1. შევქმნათ მიზნის ხატი

იმისთვის რომ რაიმე საქმეს შვეჭიდოთ, აუცილებელია გაცნობიერება, კონკრეტულად რას მოგვცემს მისი შესრულება. ამიტომ ბავშვს აუცილებლად უნდა ჰქონდეს წარმოდგენა იმის შესახებ, რატომ უნდა იაროს სკოლაში და შეასრულოს საშინაო დავალება. 

2. დაყავით დიდი ამოცანები მცირე ნაწილებად

საქმე, რომლის დაწყება არ გვინდა, ხანდახან დაუძლეველი გვეჩვენება, შეჭიდებისას კი არ ღირს თავიდანვე მაღალი ამოცანების დაყენება. მეტად ეფექტურია მიზნისკენ პატარა ნაბიჯებით სწრაფვა - ასე უკმარისობის განცდა რჩება, რაც ნიშნავს, რომ საქმესთან მიბრუნების სურვილი შენარჩუნდება. 

3. შექება 

ბავშვი გარე შეფასებას არის მიჩვეული: მშობლისგან არ მასწავლებლისგან. ბევრისთვის ეს ნამდვილად ძლიერი მოტივატორია. მაგრამ მნიშვნელოვანია ბავშვებს ვასწავლოთ საკუთარი მიღწევების აღნიშვნა და საკუთარი თავის შექება.

4. შთაგონების ძიება

რთული და არასასიამოვნო ამოცანების წინ ან მათი შესრულების შემდეგ შესაძლებელია დამუხტვა იმით რასაც შთაგონება მოაქვს, მაგალითად მუსიკის მოსმენა, დახატვა, ცეკვა ან უბრალოდ მარტოობაში ყოფნა.

5. შეჯიბრი

ბავშვს შეუძლია შეეჯიბროს ზრდასრულს ან საკუთარ თავს. მაგალითად, უცხოური ენის სიტყვების დამახსოვრებაში: დღეს ისწავლის 10-ს, ხვალ 12-ის დაზეპირებას შეეცდება და ა.შ. 

როდესაც სათამაშო ელემენტები ერთვება, შესაძლოა ხარისხი დაზარალდეს, მაგრამ ზრდასრულის პასუხისმგებლობაა დროულად დაარეგულიროს და ბავშვს მიმართულება მისცეს. 

6. შიდა დასაყრდენის ძიება

თვითმოტივაციის კარგი ხერხია საკუთარ თავში ისეთი თვისებების ძიება, რომელიც რაიმე საქმის შესრულებაში გვეხმარება. ბავშვებს ხშირად უჭირთ საკუთარი პიროვნების დადებითი თვისებების ამოცნობა, მაგრამ მათ ეს უნდა ისწავლონ.

7. თანამოაზრეების პოვნა

იმ ადამიანის გვერდით მუშაობა, რომელსაც ასეთივე მიზნები აქვს, ყოველთვის მარტივია. იმ დროს, როდესაც ერთის მოტივაცია ეცემა, შესაძლოა მეორის მონდომება იყოს აღმავალი და ასეთ დროს საუკეთესო მხარდამჭერი აღმოჩნდეს. ასეთი ადამიანად ბავშვისთვის შესაძლოა იქცეს თანაკლასელი ან თავად მშობელი. 

8. მოძებნო რაღაც, რაც უფრო რთული იყო

არსებული ამოცანის უფრო რთულთან შედარება, რომელსაც ოდესღაც გაუმკლავდი, გვეხმარება მას სხვა თვალით შევხედოთ.


კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

იცვლება მასწავლებლის განათლებისადმი დადგენილი მოთხოვნები - მთავრობის დოკუმენტი

ახალი სასწავლო სემესტრის დაწყების შემდეგ, თბილისისა და რეგიონების 31 საჯარო სკოლაში უკვე ჩატარდა შეხვედრა

ცვლილებები სკოლის დირექტორებს, მასწავლებლებსა და რესურსცენტრების ხელმძღვანელებს შეეხება - მთავრობის 2025 წლის გეგმა ცნობილია

ფავორიტიზმი, სუბიექტური დამოკიდებულება... კიდევ რა გამოწვევები ახლავს ბაღებში შიდა კონკურსით კადრების დასაქმებას

ტერმინები, რომლებიც მასწავლებლებმა და მსურველებმა უნდა იცოდნენ - ინფორმაცია პროფესიული პედაგოგებისთვის

პიროვნება

მოსწავლე-მასწავლებლის ურთიერთობაში ყველაზე მნიშვნელოვანია მეგობრული და ალტერნატიული გზების გამოძებნა


 

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან არ ეშინიათ სიახლეების, აზრის თავისუფლად გამოხატვის და მუდმივად არიან ახლის ძიების პროცესში“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან განათლებული, ჭკვიანი, მოწესრიგებული ქცევით თუ აკადემიური დონით...“

„ჩემი მოსწავლეებით განსაკუთრებულად ვამაყობ, რადგან ისინი არიან ტოლერანტები, ზრდილობიანები და გულკეთილები“

სკოლები

თემასთან შესაბამისობაში კი პედაგოგმა პატარებს სახალისო აქტივობა „მაღაზიობანა“ შესთავაზა

„ბიოლოგიაში ევოლუციის სწავლა-სწავლება საინტერესო გამოწვევაა მასწავლებლებლებისა და მოსწავლეებისთვის“

საინტერესო

საკლასო ოთახების ციფრული ტრანსფორმაცია წარმოადგენს საჭირო და გარდაუვალ პროცესს... 

მწერლის ერთ-ერთი პირველი ფსევდონიმი „რაზიკოვი“ იყო... ლუკა რაზიკაშვილმა ვაჟა-ფშაველას ფსევდონიმით ხელმოწერა 1885 წელს დაიწყო

დამატებითი უქმე დღე მასწავლებლებისთვის - ასე ცდილობენ ბრიტანეთის სკოლებში ახალგაზრდა კადრების მოზიდვას

სიახლეები
საზოგადოება